Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000149/0000

Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Kocziszky Éva
Title (EN)
Antiphilosophers II. Radical Thinking Reflected in Arts
Field of science
Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Series
SZFE Könyvek
Type of publication
monográfia
022_000149/0016
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 17 [17]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000149/0016

OCR

I. Miguel de Unamuno - Halotti beszéd a könyvek fölött sáról is szól. Az Ige testté, hússá lett, írja A kereszténység agóniájában, és meghalt a kereszten: ezzel az isteni Ige betűvé lett. Maga a könyv mint találmány, amiként Ivan Illich nyoman alabb kifejtem, formáját és használatát tekintve a constantinusi kereszténység találmánya, az antik pergamentekercset váltotta fel a szent iratok könyvenkénti lejegyzése és összekötése, amelyek csak később egyesültek a Bibliában, azaz a Könyvben. Ismeretes, hogy Cervantes Don Ouijotejanak szomort sorsat a narrator a lovagregények karos hatasának tulajdonítja, merthogy ezek vették el a derék spanyol nemes józan eszét... Ám nemcsak a legendás spanyol nemes, de a német , mágus", Johann Georg Hamann is úgy olvasott, hogy voltaképpen számára minden könyv Biblia volt, mert mindegyikből, profánból és kegyesből egyaránt lehetséges volt következtetnie a Mindenhatóra. Ezt a látásmódot Unamuno La Mancha-i lovagjára is érvényesítette, csakhogy az ő Bibliája a lovagregények voltak, amiképpen a Bibliát is mint egy lovagregényt olvasta, útmutatásként az igaz, erényes, bátor és hősies élethez. A hősiesség mint a hit lovagjának a fundamentális tulajdonsága rokonitja Don Quijotét Loyolai Ignaccal is: mintha a lovagregények szerelmese és az evangéliumok szerelmese lenne e két spanyol férfiu, mintha különböző megtestesülései lennének a hit hőseinek. Azonban, amiképpen a kierkegaard-i hit lovagjának reminiszcenciája, úgy talán a jezsuita alapítóval vont párhuzam sem teljesen kézenfekvő. Áttűnéseiben viszont igen, és a paradoxiában is, amelyek szerint az, amit általában képzeletnek neveznek, sokkal valóságosabb az úgynevezett valóságnál, és az, amit a közvélemény bolondságnak bélyegez, józanabb a józanságnál. Don Ouijote úgy indul el élete nagy kalandozására, hogy nem tudja, voltaképpen hová is tart, és egyáltalán miért kelt útra. A lovára bízza magát, azt tervezi, hogy megtorolja azokat az igazságtalanságokat, amelyekkel találkozik, anélkül, hogy meg akarná reformálni vagy rendszabályozni a világot: egyszerűen a kóbor lovagok életét akarja élni. És talán mert olvasta azt is, hogy ,,a szél fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hová megy: így van mindenki, aki a Szellemtől született" (Jn 3,8). Tehát rábízza magát az útra. És ebből a különös vándorlásból előáll egy élet, amely a ráirányuló szemnek azt mutatja, hogy csak két út van, Isten vagy a feledés: 15

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.26 MB
Permalink to jpg
022_000149/0016.jpg
Permalink to ocr
022_000149/0016.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu