OCR Output

24. Oktatás

ér egy állandó szintet az élet hátralevő részére (Hughes et al. 2019).
Kegyetlen irónia, hogy a gyermekeket eleinte állatokat és növényeket
ábrázoló játékokkal és képekkel vesszük körül, hogy aztán mindezt
később tisztán elméleti tudásra cseréljük fel, partvonalra szorítva a kör¬
nyezeti ismereteket a tananyag egészében. Még ha az általános iskolá¬
ban tanultunk is a Természetről, lehetséges, hogy ez a téma többet nem
is kerül elő tanulmányaink során." Az Egyesült Államok egyetemein
általános gyakorlat volt, hogy az első éveseknek föl kellett venniük egy
általános civilizációtörténeti kurzust. Minden okunk meglenne rá, hogy
az egyetemek ma egy ökológiai bevezető kurzust tegyenek általánosan
kötelezővé. A kurzushoz terepgyakorlatok tartozhatnának, összekötve a
hallgatókat a Természettel, különösen azokat, akik addig városban ne¬
velkedtek. A bioszféra valamely egyszerűbb folyamatának a megértése
is elég lehet ahhoz, hogy megszeressék a Természetet.

Más okunk is van még arra, hogy már kisgyermekkorban kapcsolód¬
junk a Természethez. A lermészet három általános alaptulajdonsága
— a mozgás, a csend és a láthatatlanság — következtében a Természetet
megszentségtelenítő cselekedetek következményeit gyakran nem lehet
visszakövetni a felelősökig. Sem a jogállam, sem a társadalmi normák
előírásai nem elegendők ahhoz, hogy a mindennapi gyakorlatban te¬
kintettel legyünk a Iermészetre. Intézményes szabályok, bármilyen
jók is legyenek azok, nem elégségesek a környezeti externáliák meg¬
szüntetéséhez. Magunknak kell szabálykövetőknek lennünk — saját
magunk bírái és esküdtszékei —, saját magunkra is érvényesnek tartva
a követelményeket. Ez viszont csak olyan környezetben történhet meg,
amelyben már zsenge kortól megvan a lehetőségünk a Természettel valé
érintkezésre.

25. A természet önértéke: a szakralitás

A jelen kötet emberközpontú szemléletben dolgozta ki a biodiverzi¬
tás közgazdaságtanát. Ez elég szűk metszet, mégis igazolható. Hiszen
amennyiben — ahogy az első részben ki is mutattuk — a Természetet

5 A változás jelei már láthatóak. Az iAfrika jótékonysági program keretében a
szubszaharai térségben azzal kísérleteznek, hogy a helyi iskolákban beillesztik a
digitális oktatási anyagba a természetvédelmet. Az Egyesült Királyságban várható¬
an 2022-től vezetik be a GCSE (General Certificat of Secondary Education) tárgyak
közé a természettörténet oktatását. [A tárgy bevezetése nem történt meg 2022-ben,
jelenleg 2025-ös kezdéssel számolnak. — 4 Jekzor.]

143