19. A Természet kínálata és az igényeink
A tágabb értelemben vett kereskedelmi gyakorlatok és politikák vál¬
tozása támogathatja a fenntarthatóság felé való elmozdulást ( Jelentés,
15. fejezet). Ugyan határa van annak, amit a piackiigazító intézkedések,
mint az adók, el tudnak érni az ökológiai lábnyom csökkentésére, mégis
változást jelentenek, ha jól megtervezettek és széleskörűen alkalmaz¬
zák őket. Fontos példa a vámügyi kiigazító adók (Border Adjustment
Taxes), ami azonban műszaki és politikai problémákat is felvet. A regi¬
onális kereskedelmi megállapodásokban alkalmazott fenntarthatósági
előírásokban szintén rejlik potenciál, és vannak biztató jelek, hogy a
környezetvédelmi rendelkezéseket tartalmazó regionális kereskedelmi
megállapodások száma idővel növekszik. Hasonlóképpen, a környezet¬
védelmi célkitűzésekhez rendelt pénzügyi vállalások, a kereskedelmi tá¬
mogatásokra szánt összegek részeként, szintén emelkednek: ma az ösz¬
szes támogatás körülbelül harmadát teszik ki (UNEP és WTO, 2018).
Egy eszköz vagy szolgáltatás számviteli ára a piaci ár és a kivetendő adó
összege. A számviteli árak és piaci árak közötti rés ezért a javak és
szolgáltatások nem hatékony elosztásának a mérőszáma: a különbség a
források felhasználása során keletkező hulladékot tükrözi. De az élelmi¬
szer-hulladéktól eltérően (7. szövegdoboz) ez a különbség nem látható.
A Jelentés számos különböző, a számviteli árak megbecslésére kínálkozó
módszert elemez. A szabadon hozzáférhető erőforrások, mint például
a talajvíz vagy a tengeri halállomány, ingyenesek, így a számviteli áruk
megegyezik az adóval, amely a használatukért kiróható lenne ( Jelentés,
7. fejezet).
Mikor megbízható becslések állnak rendelkezésre a számviteli árak¬
ról, az adó hasznos eszköze lehet a környezetkárosító magatartás vissza¬
szorításának. Jelenleg egyetlen OECD- vagy G20-ország sem szed be
a GDP-je 199-ánál magasabb környezetvédelmi adót túl azokon, amik
az energiaiparhoz vagy gépjárművekhez kapcsolódnak (OECD, 2019).
Tehát van még mód a bevételek növelésére a környezetvédelmi adók
révén. Az ilyen adókat körültekintően kell megtervezni, hogy elkerüljük
az egyéb a Környezetet károsító tevékenységek felé történő esetleges
elmozdulást (átszivárgás, leakage), hogy elkerüljük az átbillenési ponto¬
107 Abban az esetben, ha az ideális politika a termék támogatása volna, ügy a szämvi¬
teli ár a támogatás összegével csökkentett piaci ár lenne.