Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000147/0000

A biodiverzitás gazdaságtana. A Dasgupta-jelentés (Rövidített változat)

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Partha Dasgupta
Title (EN)
The Economics of Biodiversity. The Dasgupta Review (Abridged version)
Field of science
Fenntarthatóság / Sustainability (12051), Közgazdasági és gazdálkodástudományok / Economics and Business (12776), Biodiverzitás / Biodiversity (10769)
Series
Teremtésvédelem
Type of publication
monográfia
022_000147/0083
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 84 [84]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000147/0083

OCR

I. RÉSZ. A JELENLEGI HELYZET ÉS ANNAK OKAI sek demokratizálódásához vezettek. Az elbeszélő költemények csak az arisztokraták lakomáiról számolnak be; arról nem tudunk meg semmit, hogy a köznép hogyan ünnepelte a különleges alkalmakat. A jelenkor történésze ezzel szemben bajban van, hogy megértse a kisvendéglők, kávézók és éttermek számbeli növekedését a nyugati társadalmak általános fejlődése során, a késő középkorban és a kora modern korban. A társadalmilag beágyazott preferenciákat a mai napig főképp történészek, társadalomtudósok és viselkedés- és társadalompszichológiai szakértők tárják fel. Társadalomtörténészektől az idők során az ízlések formálódását és a fogyasztási szokások változásait leíró narratívákat ismerhettünk meg (Irentmann, 2012; 2016); és amit a kinyilvánított boldogságra és az élettel való elégedettségre irányuló, széles körű felmérésektől kapunk, az annak a megerősítése, hogy másokhoz képest a saját helyünk számunkra fontos (Jelentés, 11. fejezet). Veblen a versengő preferenciákkal foglalkozó klasszikus tanulmányában (1925) , hivalkodó fogyasztásról" (conspicuous consumption) ír az Egyesült Államok 19. századi, vagyis az aranykorban élő mágnásai kapcsán. Köztudott, hogy a fogyasztási mintákat uraló versengő preferenciák társadalmilag túlzott fogyasztáshoz vezetnek, amit a ,konzumerizmus" kifejezés is alátámaszt, amely pejoratív felhangot hordoz. Az emberek tisztában vannak annak az , egér verseny"-nek az erejével, amihez csatlakoztak a fogyasztási élmények utáni hajsza során. A ,,tultenni a szomszédon" ismerős szólás. A versengés olyan fogyasztást is eredményezhet, amely kevésbé károsítja a bioszférát, ilyen például a jobb energiahatékonyságú berendezések vagy az elektromos autók iránti igény. A konformista preferenciák mások. Ezek azt a vágyunkat fejezik ki, hogy pont olyanok legyünk, mint mások. A konformizmus tékozlóvá is tehet bennünket, de csak azért leszünk tékozlóvá, mert mások is tékozlok. Tehát elég nehéz lenne empirikusan különbséget tenni a pazarlás két magyarázata között. Ettől függetlenül a konformizmus más, mint a versengés. Az egyik ok az, hogy konformistaként takarékosak lennénk a fogyasztási gyakorlatunkban, ha mások is takarékosak. Mindkét gyakorlat — a tékozlás és a takarékoskodás — úgymond, önmagát tartja fenn. Tehát bizonytalanság uralkodik az uralkodó viselkedést illetően a konformisták társadalmában. Ez a határozatlanság képezi annak a megfigyelésnek az alapját, hogy a gazdag Nyugaton a fogyasztási minták pazarlóak, sőt, ami rosszabb, hogy károsítják a biodiverzitást és ezáltal saját vagyonunkat és jóllétünket is — tehát szokásaink társadalmilag károsan alakulnak. De a határozatlanság reményre is okot ad: a bioszférát 82

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.19 MB
Permalink to jpg
022_000147/0083.jpg
Permalink to ocr
022_000147/0083.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu