OCR
11. Társadalmilag beágyazott preferenciák 11. Társadalmilag beágyazott preferenciák Az előző szakasz az anyagi világban ható externáliákat írta le. Valójában az externáliák egy nagyobb térbe vannak beágyazva. A társadalom világa épp olyan erőteljes hordozója lehet az externáliáknak, mint az anyagi környezet. A társadalom világában való megjelenésük általános formája az, ahogyan a kapcsolataink befolyásolják a preferenciáinkat és igényeinket. Ez okot ad a reményre, hogy a fenntartható fejlődést célzó átmenet lehetséges, méghozzá alacsonyabb emberi költségekkel, mint amitől tarthatunk. Az emberi viselkedéssel kapcsolatos koncepciók, amelyek a kormányzati minisztériumok által használt közgazdasági modelleket formálják, az embert egoistának tekintik. A viselkedés egyes aspektusaiban bizonyára azok vagyunk, azonban más szempontokból társadalmilag beágyazottak: figyelembe veszünk másokat a cselekvéseink során. Még ez utóbbi esetben sem egységes a motivációnk. Az élet egyes színterein versengéek, mäsokban konformistäk vagyunk. A biodiverzitás gazdaságtana sülyosan hiänyos, amikor a velünk született tärsadalmiassägot nem veszi figyelembe, és a politikát sem jól alakítjuk, amikor elhanyagoljuk a társadalmi beágyazottságunkat." A történészek és az antropológusok a hagyományos társadalmak kutatása során újra és újra azt találják, hogy a fogyasztás az a tevékenység, ami körül az emberi kapcsolatok épülnek és fennmaradnak. Az ünnepek, amelyek a jelentős eseményeket jelölik (születés, felnőtté válás, házasság, halál, betakarítás és a természet megújulása, a tavasz), visszatérő vizsgálati témák. Homérosz és Vyasa elbeszélő költeményei tele vannak ezzel. Az Odüsszeiának alig van olyan éneke, amely ne írná le hosszú sorokon át a hús megsütését, felszeletelését, közös elfogyasztását és a közös boriväst. A Mahäbhäratdban sem hagynak ki egyetlen alkalmat sem annak a különcsegnek a leiräsära, amivel a király az embereit és vendégeit szórakoztatja, hogy jelezze az isteneknek felajánlott áldozatot vagy a királyság fővárosa megalapításának dicsőítését. A fogyasztással foglalkozó történészek tudatában vannak annak, hogy a közös étkezés a társadalmak kiemelkedő vonása mindenhol a világon, és hogy emberemlékezet óta a lakomák tartják össze a társadalmakat. Az adott kor történészei azokat a társadalmi változásokat kívánták megérteni, amelyek a háztartási kereteket meghaladó közös étkezé65 Cialdini (1984) klasszikus leírást nyújt arról, hogy mások hogyan befolyásolnak minket, és mi hogyan befolyásolunk másokat. 81