OCR Output

FÜGGELÉK

KA: Minden rendező esetében az anyag számít, amivel dolgozik és a rendező
habitusa. Ez előadásról előadásra változhat. Attila, ahogy Edit is mondta, szuve¬
rén egyéniség. Nagyon erős víziói vannak, mindamellett szívesen veszi, ha az
ember háttérinformációt hoz. Minden egyes darabhoz, amit ő rendez, elképesz¬
tő mennyiségű plusz szöveget olvas el. Egyik emblematikus előadása, a Mesés
férfiak szárnyakkal, nem egy kész irodalmi alapanyagból született, hanem a
próbafolyamat során formálódott, gazdagodott, rakódott össze. Ebben az esetben
nem mondhatnám, hogy klasszikus értelemben vett dramaturgként voltam jelen,
inkább valamiféle együttgondolkodásban vettem részt, alkotótársként. Próbáltam
inspirálni, próbáltam én is gondolatokat, ötleteket hozni, de legalább annyira
fontos volt a díszlettervező, a jelmeztervező, a vizuális keret. És természetesen
a színészek energiája, ötletei, amiből végül a színházi előadás létrejött.

SzZs: Mi dramaturgok egyrészt a Kárpát-medence minden területéről jövünk.
Egy-egy ember egy-egy színházi kultúrát is képvisel. Edit aromániai magyar és
román színjátszást: színházalapítóként, egy új színházi struktúra létrehozójaként
meghatározó ember volt Szatmárnémetiben. Verebes Ernő zeneszerző és drá¬
maíró is. Kozma András, azon túl, hogy kiváló műfordító, rendezett is és nagy
nemzetközi projektekben közvetített kelet és nyugat között. Nekem is megvan a
magam műfajbeli múltam, szervezői, rendezői, tervezői életem. Talán épp emi¬
att sokkal szélesebben látunk rá egy téma mentén arra, amiben éppen vagyunk.
Amikor kooperációról beszélünk, úgy vélem, Attila mindezekre is támaszkodik.
A dramaturgstátusz nem egy szűken értelmezett szerepkör nálunk.

+ 205 +