OCR Output

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN

Szász megjegyzi, hogy azokban a humor is meghatározó szerephez jut, origina¬
litásuk ugyanis abban rejlik, hogy a , paródia és a sacra egymástól elválasztha¬
tatlanul El együtt”’* bennük.

Vidnyanszky szinpadképei sokszor Bosch festményeihez hasonlithatök, a kép
minden szegletében történik valami. A Johanna a máglyán című színdarabban
a hősnő elítélésekor az állatfejű alakok nemcsak a színpad közepén helyezkednek
el és táncolják körül Jeanne d/Arcot, hanem a színpad hátsó felében egy hatalmas
emelvényt is elfoglalnak. Hegyi Dániel Tibor az előadásról írt tanulmányában
kifejti, hogy a rendező egy Gesamtkunstwerk-darabot hozott létre, amelyben a
díszlet nem pusztán dekoratív célt szolgál, hanem az előadás szemiotikai kom¬
ponensévé is valt.°* A 19. század elején megjelenő, azóta is tartó Gesamtkunstwerk
különböző művészeti ágakat állít egy konkrét alkotás szolgálatába, legismertebb
alakja Richard Wagner. A Gesamtkunstwerkről alkotott elképzelésében Wagner
a művészetek újraegyesítését tekintette küldetésének, egyenrangúnak tekintette
az előadásokban a zenét, a fikciót, a táncot és a gesztusokat. Meglátása szerint a
zenének a hallgató tudatalattiját megszólító üzeneteket kell kifejeznie, amelyek
érzelmi reakciókat váltanak ki, ezeket pedig a gesztusok és a tánc fokozhatják.""
A totális színház ugyanakkor olyan színházi irányzatokat is jelöl, amelyek kü¬
lönféle művészetek (irodalom, színjátszás, zene, tánc, festészet) és technikai
segédeszközök együttes hatására épül. Ezt a színházi nyelvhasználatot tanulmá¬
nyozta Hevesi Sándor, de a Gesamtkunstwerk jellemezte Németh Antal több
rendezését is. A totális színház jelzővel ellátható Vidnyánszky-rendezések a
zeneiség, a festményszerű színpadi képek, a mozgáskoreográfia együttes jelen¬
léte ellenére épp a szereplők vagy az ő életüket körülvevő hiányokra mutatnak
rá. A szarvassá változott fiú nagyvárosi jelenetében a hangulatot fokozó hang¬
effektusok és zeneiség, a színészek mozgásának kavalkádja, a Jelenések Könyvé¬
ből felolvasott részletek, a színpadot elborító víz, papírhalom, szenny, a romlott

Attila&csrcf_pubdatey_min=2007&csrcf_pubdatem_min=1&csrcf_pubdated_min=1&csrcf_
pubdatey_max=2013&csrcf_pubdatem_max=12&csrcf_pubdated_max=31l&csrcf_cb_
cat%5b0%5d=7 (Letöltes: 2022. äprilis 11.)

544 Kornya (szerk.): A költői színház, 23.

545 As such, he created a piece of Gesamtkunstwerk, in which the scenery does not only serve a
decorative purpose, it has become an independent, semiotic component, one that opens the gates
for the theatrical arts.” Domokos—Sepsi (eds.): Poetic rituality, 155.

546 In his vision of the Gesamtkunstwerk, Wagner saw it as his mission to reunite the arts — music
and fiction, enhanced by dance and gesture, were to be fully developed, and on an equal basis.
The music of the orchestra should express messages appealing to the listener’s subconscious
which then elicits emotional reactions, enhanced by the sensuality of accompanying gestures and
dance.” Ursula Rehn Wolfman: Richard Wagner’s Concept of the ‘Gesamtkunstwerk’, Interlude,
2013. marcius 12. https://interlude.hk/richard-wagners-concept-of-the-gesamtkunstwerk/
(Letöltés: 2022. április 11.)

* 182 +