OCR
VIDNYÄNSZKY ATTILA Es VISKY ANDRÁS SZÍNHÁZI VILÁGÁNAK JELLEMZŐI kísérleteivel állítható párhuzamba, ugyanakkor magában foglalja az Arany-balladák zeneiségét, hiányos, sejtető történetmesélését."" Vidnyánszky Kodály Zoltán Székelyfonóját vagy Háry Jánosát példaképként tekintő összművészeti alkotásokat rendez. Némely rendezéséhez tánckoreográfust is felkér, a Johanna a máglyán című előadáson Bozsik Yvettel dolgozott együtt, a Körhinta"" és a Csíksomlyói passió pedig a Magyar Nemzeti Táncegyüttes bevonásával nyerték el végleges formájukat. A népi szimbolika - elsősorban a betlehemes hagyományok - beemelése az előadásokba részben Szász Zsoltnak köszönhető, aki 1991-ben Tömöry Mártával együtt indította el azt a Nemzetközi Betlehemes Találkozót, amelynek 2006-tól — Vidnyánszky közreműködésével — Debrecen ad otthont. A Halotti pompa gyilkosságot megelőző jelenete betlehemes játék: a karácsonykor érkező betlehemezők a megszületett megváltó ünneplése közben gyilkosokká változnak, majd megölik a fiát váró édesanyát. Becket Tamás meggyilkolásának ellenpólusaként egy betlehemes játék a Gyilkosság a székesegyházban című előadásban is megtekinthető. A betlehemes játékok egyrészt a liturgiából dramatizálódtak a három királyok Krisztus-imádása kapcsán, ugyanakkor megőrizték az archaikus pogány szertartások emlékét is. Színházi előadásokba építésük funkciója — a népi hagyományok megőrzésén túl -— hasonló, Krisztus el- és befogadásának kérdéskörével szembesítik a jelenlevő nézőt. A szarvassá változott fiúban a népi jelenetek integrálásakor népköltészeti szövegek is elhangzanak, a színpadtérbe padok, poharak, demizsonok, népviseletben megjelenő színészek kerülnek, a kibontakozó mulatozás az apa halálának és temetésének"? ellenpontjaként jelenik meg. A falusi közösség jókedvű mulatozását helyzetkomikumok kísérik, Jászay Tamás kritikájában a vásári színjátszás újraírását fogalmazza meg az előadás kapcsán: „jelzesszerü diszletek, minimälis kellektär és az egyéni színészi teljesítmények tudatos/ösztönös beolvasztása a társulat egész munkájába — a beregszászi sikerek titka akkor is és most is ebben áll(t)."" A dramatikus népi hagyományok kapcsán 510 Kozma András dramaturg szavai. Vidnyánszky Attila első ciklusa a Nemzeti Színházban. 54 Sarkadi Imre — Fábri Zoltán — Nádasdy László — Vincze Zsuzsa: Körhinta, Nemzeti Színház, Budapest. A bemutató dátuma: 2015. február 20. Színészek: Szűcs Nelli, Waskovics Andrea, Farkas Dénes, Cserhalmi György, ifj. Vidnyánszky Attila. Rendező: Vidnyánszky Attila. Koreográfus: Zsuráfszky Zoltán. A falusi temetések népi rítusai a Zoltán újratemetve című előadásban is megjelennek. Zelei Miklós: Zoltán újratemetve, Nemzeti Színház és a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház produkciója, Budapest. A bemutató dátuma: 2014. november 17. Színészek: Béres Ildikó, Tarpai Viktória, Vass Magdolna, Ivaskovics Viktor, Melnyicsuk Oleg, Kacsur András, Rácz József, Szabó Imre. Rendező: Vidnyánszky Attila. Jászay Tamás: Közösségben, revizoronline, 2009. augusztus 12. https://www.revizoronline. com/hu/cikk/1699/solyompecsenye-beregszaszi-illyes-gyula-nemzeti-szinhaz-szegediszabadteri-jatekok-2009?search=1&first=10&csrcf_text=Vidny%C3%A1nszky%20 542 543 * 181 ¢