főszereplő álmában feldarabolt ló többszöri felmutatásán, az ártatlan öregasszony
és unokahúg megölésén, valamint Marmeladov és felesége halálának szcenografikus
ábrázolásával és a Lázár-történet felolvasásán keresztül Krisztust teszi az előadás
elsődleges jelöltjévé. A Bűn és bűnhődés szereplői belépnek a Szentírás szöveg¬
terébe, lehetőséget kapnak arra, hogy önmagukat imitatio Christikent értelmez¬
zék. Az előadás során megszülető jelentések metafizikai dimenzióba emelése
lehetőséget teremt a színpadtérbe írt Krisztus-metafora emberi testtérben, a
jelenlevők testében történő térbeliesítésére. Amennyiben a Bűn és bűnhődés
nézője felismeri a színházi előadás központi metaforáját, és önmagára vonatkoz¬
tatja azt, meghatározhatja saját viszonyát a felidézett eseményekkel kapcsolatban,
és dönthet arról, milyen mértékben akar részt venni azokban. A gyilkosság
egyetemes érvényű, kitágított pillanatában a jelenlevők azonosíthatják önmagu¬
kat a bűn elkövetőjével, Pilinszky Merénylet című versét idézve felismerhetik:
s Megtörtént, holott nem követtem el, / és nem történt meg holott elkövettem."
A rendező szertartásszínházában a purgatóriumi jelenetek ellentéteként szin¬
te mindig megjelenik a tisztaság ábrázolása. A Bűn és bűnhődés színei a fekete
és a fehér, valamint a kiloccsant vér piros színe. A piros szín Porfirij (Vitalij
Kovalenko) sapkájának színe is, jelezve ezzel azt, hogy valamilyen formában ő is
gyilkosnak tekinthető, bár az ő bűne nem tárul fel. A vizsgálóbíró — aki kezde¬
tektől tudja, hogy Raszkolnyikov a tettes — először intellektuálisan, majd csellel
próbálja őt rávenni arra, hogy adja fel önmagát, végül zsarolni kezdi. Szonja —
Kozma szerint — ikonként" jelenik meg, aki egyrészt felmutatja az emberi élet
gyengeségét és elesettségét (hiszen fizikai értelemben prostituáltként éli hétköz¬
napjait), másrészt rajta keresztül villan fel Raszkolnyikov számára egy másfajta
elköteleződés, lelkiállapot. Szonja jelenléte, az általa képviselt lelkiség segíti a
gyilkost abban, hogy vállalja elkövetett tettét. Ő az, aki a feltámasztott Lázár
történetét felolvassa neki, elfogadja őt, és együtt szenved vele a bűn súlya alatt,
és kíséri őt lelkiismeretének disszonanciával teli útja során. Ez a nyitottság és
őszinteség készteti Rogyát arra, hogy megvallja előtte elkövetett bűnét és lássa
be a gyilkosság jogtalanságát: , Akkor kaparintott karmai közé az ördög, és csak
aztán adta tudtomra, hogy nem volt jogom odamenni, mert én is ugyanolyan
féreg vagyok, mint a többi. Hát eljöttem volna, ha nem vagyok féreg? És most
mondok valamit neked: amikor odamentem az öregasszonyhoz, csak ki akartam
próbálni magamat..." Raszkolnyikov pokoli útja és lelki szenvedése addig tart,
amíg fel nem meri vállalni önmagát, és tökéletesnek gondolt bűnténye kudarcát.