megmenteni fiát, angyalok állnak az útjába, és megakadályozzák. Azok az an¬
gyalok korlátozzák, akik a szülés előtti örömhírt hozzák el számára."! Mária
jelenléte a színielőadásban hangsúlyosabb minden más bibliai szereplő jelenlé¬
ténél, utalva ezzel az anya-gyermek kapcsolat meghatározó és nagyon emberi
voltára. Mária nem tesz mást, mint átadja önmagát és gyermekét egy őt megha¬
ladó realitásnak, és megpróbálja átvészelni, túlélni ennek minden örömét és
megpróbáltatását. Medgyesy S. Norbert megfogalazásában a csíksom¬
lyói misztériumjátékok , elemeinek legnagyobb része azokhoz a jelenetekhez
köthető, amelyekben Szűz Mária szerepel [...] Jézus búcsúzása, Mária kétségbe¬
esett könyörgései, kereszt alatti jajveszékelései, sírása mind a passiójátszás célját
szolgálják: a hívek, a nézők bűntudatának felkeltését és a teljes katarzis elérését.""?
Hermann Zoltán kritikája szerint az ,oltarképszertire komponalt” latvanyvi¬
lág mellett az előadás több eleme groteszk vagy giccses hatást kelt. Meglátása
alapján az sem érzékelhető, hogy az előadás asszociációs láncai egy teológiai
tézis felé tartanak."? Gabnai az előadás lényegének az „äruläst, a megtagadäst,
a nem vállalást és a hiányzó hős fölötti kesergést" tekinti," véleményem szerint
azonban Vidnyánszky folyamatosan fenntartja a Krisztus ellen elkövetett me¬
rénylet másodlagosságát és sugallja a megváltás elsődlegességét. Ez leginkább
az utolsó vacsorát ábrázoló jelenetben és az előadás záróakkordjában mutatkozik
meg. Az utolsó vacsora asztala a nézők közvetlen közelségében, a színpad köze¬
pén kerül elhelyezésre, az itt megtört kenyeret a színészek szétosztják a nézők
körében. Ez a rítus a keresztény liturgia egyik alappillére, a Krisztus testéből és
a megváltásban való részesedést jelenti. A kenyér megosztása nem a bűnökben
való közösségre, hanem a megváltásban való részesedésre emlékeztet. Idézem
Gabnai kritikájának kezdősorait, amelyek eltérnek imént kifejtett értelmezésem¬
től: , Mindenki áruló. Mindenki hitszegő, mindenki bűnös, mindenki gyönge
rongy. Te is, és ha eddig netán nem bűnöztél volna — majd fogsz. Szóval, jobb,
ha megtérsz. Ha végképp nem menne a hit, hallgass legalább.""" Gabnai felrója,
hogy ,,Berettyan Nandor e. h. Jézus-figurája alig-alig érzékelhető drámai alak.
Gondot jelent, hogy az archaikus történetből nem iktatható ki, a Szőcs-szöveg
meg épp a hiányára épül, pedig sokszor látjuk őt a színpadon." Ha ezzel a kritika
151 Az Ómagyar Mária-siralom mai ätiräsa. Läsd: https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%93magyar_
M%C3%Alria-siralom
152 Medgyesy: A csíksomlyói ferences misztériumdrámák, 256-257.
#53 Hermann Zoltan: Ablak-Zsiraf, Szinhdz, 50. évf., 2017/7, 6-8.
154 Gabnai: Meltatlanok a kereszt körül.
#55 Jäszay Tamäs: Gepen szäll fölebe, revizoronline, 2009. augusztus 12. https://revizoronline.com/
hu/cikk/2921/meses-ferfiak-szarnyakkal-csokonai-szinhaz-debrecen-poszt-2011 (Letöltes:
2022. november 6.)