OCR Output

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN

gyermek képe is. Tompa színpadképe egy szeméthegy előtt elterülő koszos víz¬
tükör, amelyet olykor kikerülnek a szereplők, sok esetben azonban deszkákon
keresztül kelnek át rajta, és valamilyen formában meg is mártóznak benne. A
szennyezett víz szimbolikája a főszereplő istenkapcsolatára utal: ahogy a koszos
víz felülete is tükröz valamit a valóságból, Éva élete is tükrözi ember és Isten
sokszor szennyezett helyzetből induló viszonyrendszerét.

Tompa rendezésében Éva egy hordóban él, az előadás kezdetén ebből a hor¬
dóból kezdi el mesélni az életét, innen indul el az üres sírhoz, hogy megnézze,
valóban feltámadt-e, él-e a gyermek, akit ő elveszettnek gondol. A mindenét
elvesztő nő öngyilkossági kísérletet követ el azért, mert okolja magát meg nem
születő gyermeke miatt: , ÉVA: Cipelt a kórházba a szamarával és azt mondta,
megöltem a fiát, de ő nem haragszik, amiért megöltem... Megöltem, de aztán
minden rendbe jött, azt mondta, ezért nem haragszik..." A meg nem születő
gyermek gyilkosságát Éva a Krisztus-gyilkolással azonosítja, hibáztatja magát,
mert úgy érzi, a gyermekgyilkossággal részese lett Krisztus megölésének. Mo¬
nológjainak központi kérdése a hit megtartásának vagy elvesztésének dilemmá¬
ja: meg akar szabadulni a hitétől annak érdekében, hogy szabad és korlátok
nélküli életet élhessen."?! Éppen emiatt akarja megtekinteni Fodor Mihály fuva¬
ros csodatevő képét, amelyről hírlik, hogy aki megnézi azt, az elveszíti a hitét.

ÉVA: Hát tudod, az a Fodor Mihály, az öreg fuvaros. Orosz, azt mondják, valahogy
idekeveredett közénk a háborúban, itt ragadt egy szerelem miatt, mit tudom én...
Avval dicsekszik, hogy van neki egy csodatevő képe. Aki megnézi, bárki, bárki, ott
helyben elveszíti a hitét... Én szólok annak a Mihálynak, te, hogy én megnézném azt
a képet... Ránézel, és kész, meg van oldva... Tíz rongyért... Mi az ennyiért? Megsza¬
badíthatna a gonosztól..."

Éva úgy gondolja, hogy hite elveszítésével egyszerűbb és könnyebb lenne az éle¬
te, mert akkor megszabadulhatna a transzcendencia állandó hívásától, valamint
saját lelkiismeretétől is, és nem érezné magát felelősnek a gyermek elveszítéséért
vagy az alkoholrabságáért. Visky elmondja, hogy Fodor Mihály képének megte¬
kintése utalás Hans Holbein Halott Krisztus című festményére, amely Doszto¬
jevszkijre is nagy hatást gyakorolt. , Ennek hatására írja le a híres mondatot A

120 Visky: A szökés, 153.

1 Visky Andras: Alkoholistak, szerk. Prontvai Vera, Budapest, Maria Radid, 2017. https://www.
mariaradio.hu/cikk/5191/Visky_Andras (Letöltés: 2021. október 30.)

122 Visky: A szökés, 143—145.

s 142 +