Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000140/0000

Költészet és ritualitás a kortárs magyar színházban. Vidnyánszky Attila és Visky András színházi világa

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Prontvai Vera
Title (EN)
Poetry and Ritual in Contemporary Hungarian Theatre. The stage universes of Attila Vidnyánszky and András Visky
Field of science
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000140/0142
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 143 [143]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000140/0142

OCR

KORTÁRS MISZTÉRIUMJÁTÉKOK Tompa rendezésének végén a színpadot vakító fény borítja be, amely találkozik a tanítványok zaklatott tekintetével. Visky megfogalmazásában ennek hatására valóságos jelentések születhetnek meg a nézőkben, olyanok, amelyekben benne van az élet, a kiút, a megoldás lehetősége, és amelyek lehetővé tehetik az önátadást egy embert meghaladó transzcendenciának,"" jelezve, hogy a teljes és végleges igazságot és szabadságot csak egy külső beavatkozás hozhatja el az apostolok és a jelenlevők számára. A kolozsvári rendező az írott szövegtől és szerzői instrukciótól eltérően nem az utolsó vacsora záróképébe helyezi a tanítványokat, hanem Péter apostol keresztre feszítsének szituációjába. A színpadra érkező világosság hatására azonban nem hajtják végre a gyilkosságot, mert szembesülnek a feltámadáseseménnyel: Krisztus-hiányos életüket betölti a feltámadt istenfiúra utaló, a nézőket eltorlaszoló vasajtó nyílásából betörő fény. Az utolsó jelentben a tanítványok keresztre akarják feszíteni Pétert (Galló Ernő). A jelenet egyértelmű utalás Krisztus keresztre feszítésére, az emberiség bűneire. A színpad terében az előadás során megjelenő keresztény szimbólumok - kereszt, ostor, szög, víz — az előadás végén megjelenő Krisztus-metaforát, a központi vagy királyi metaforát előlegzik meg, amely az utolsó percekben megjelenő — és Pétert megmentő — fény (mint újabb, Krisztusra utaló metafora) az egzisztenciális metafora idejébe helyezheti a befogadót. A rendezés költőisége azonban nemcsak a metaforarendszerben, a személyes idő transzcendens időbe helyezésében mutatkozik meg, hanem a színpadképek váltakoztatásának lehetőségeiben is: teljesen mindegy ugyanis, hogy a tanítványok visszaemlékezéseit a rendező milyen sorrendben ábrázolja. Ezzel párhuzamosan maga a drámaszöveg is líraiságot hordoz, az elmondott történetek szabadversekben kerültek lejegyzésre, meghatározva ezzel a rendezés ritmusát, dinamikáját is. A halott Krisztus testét kereső három Mária történetét dolgozza színpadra Tompa Alkoholisták című rendezése, amely a megírt szöveghez hűen a függőség létállapotát kezeli kiindulási helyzetként. E mirákulum a szentírási történetet kortárs közegbe helyezi át, így nem a Bibliában leírt konkrét sírlátogatást írja újra, szimbolikája azonban a keresztény utalásrendszert követi, középpontjában pedig az üres sír meglátogatása és a gyermek feltámadása áll. A főszereplő Éva (Kézdi Imola) szenvedélybetegsége az istenhiányos állapotban gyökerezik: életében a nagyobb fogságot az istenkapcsolat disszonanciája, nem pedig az italfogyasztás mértéktelensége okozza. Éva mentális betegségének hátterében az őt ért kudarcok állnak: színésznő akart lenni, ám ez mégsem sikerült neki, illetve feldereng előtte egy meg nem született 49 Visky András: Tanítványok, szerk. Prontvai Vera, Budapest, Märia Rädiö, 2015. https://www. mariaradio.hu/cikk/5191/Visky_Andras (Letöltes: 2021. oktöber 30.) + 141 +

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2670 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.28 MB
Permalink zum JPG
022_000140/0142.jpg
Permalink zur OCR
022_000140/0142.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu