OCR
PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN közötök egymáshoz, azt hiszi, összeköt a vér, de nem, nincs, belépett a Soha országába, és minden érvényét veszítette. Nem köt össze a vér."?"? Az anyjával való találkozás során Bernadett rádöbben arra, hogy a történtek után — az anya otthagyta őt a kórházban, és soha többé nem érdeklődött iránta — nem tudnak kiegyensúlyozott kapcsolatot teremteni egymással. Az anya nem jelenik meg önálló szereplőként a színpadon, csupán a gézből kialakított bábok és a Bernadett által felelevenített dialógusok utalnak rá. A főszereplő monodrámába ágyazott, töredékes emlékképekből álló életútja akkor talál rá a szabadulásra, amikor képes beletörődni a kivetettségébe, és elfogadja édesanyja egykori döntését. A világ számos helyén megrendezett?" darab kolozsvári változatának fontos momentumai a kövek - sirkövek -, amelyek nemcsak a szinpadteret hatäroljak körbe, de a szereplök ältal rituälisan meggyilkolt embereket is szimbolizaljak. Az előadás zárójelenetében Bernadett kabátzsebe egyre inkább megtelik azokkal a kövekkel, kővé varázsolt emberekkel, akiktől távolodni, függetlenedni akar. A kövek gyászszertartásba emelése a zsidó hagyományra utal. A Bernadett számára zavaró, feldolgozhatatlan anya-lánya viszony lezárása a függetlenedés, amely rituális gyilkosságként zajlik ugyan, de az anya személye, léte továbbra is eltörölhetetlen a lány életéből. A kő mint szimbólum az Alkoholistákhoz írt szerzői instrukcióban is megjelenik, amely azt javasolja a mindenkori rendezőnek, hogy az előadás végén a színészek megjelölt köveket osszanak szét a nézők között, amelyekből azokat egymás mellé rendezve akár egy szó vagy mondat kerekedhetne ki, utalva ezzel az együtt megélt, közös és eltörölhetetlen színházi élmény fontosságára." A gyászban lét, a ravatal a Robert Woodruff által rendezett Caravaggio terminal atmoszférájának is meghatározó eleme. Caravaggio (Szűcs Ervin) a darabban élő és halott testek mellett köteleződik el, nem véletlenül kapta a Visky-dráma a Testek laboratóriuma alcímet. Molnár szerint a laboratórium ebben a darabban ,nem az elmélyült, összetett vizsgálódás tere, sokkal inkább a minden esetlegességet kizáró, minden félrebeszélést kerülni kívánó kérdések ideje.""" A festő alkotásai során nem tesz mást, mint tanulmányozza az élő és halott emberi #3 Uo., 198. #4 Pl: Visky Andräs: I killed my mother, Spooky Action Theatre, Washington DC. A bemutató dátuma: 2016. szeptember 16. Színészek: Erica Chamblee és Kevin E. Ihorne. Rendező: GleasonNagy Natalia. U6: I killed my mother, Rosemary Branch Theatre, Summer Dialogues Productions, London. A bemutató dátuma: 2013. március 5. Színészek: Csiki Orsolya, Nagy Antal. Rendező: Gleason Natalia. U6: I killed my mother, La MaMa, New York. A bemutató dátuma: 2012. Színészek: Melissa Lorraine and Andrew Hampton Livingston. Rendező: Karin Coonrod. 35 Vö.: Sipos: Mint aki látja a hangot, 146. 376 Molnár Illés: Hallas dolga, Tiszatdj, 2016. majus 15. https://tiszatajonline.hu/?p=96598 (Letéltés: 2021. augusztus 9.) s 126 +