OCR Output

A - A, A LITURGIKUS SZÍNHÁZ TESTBE ÍRÓDÓ NYOMAI

elzárta előtte. / Nem tudom, kicsoda."?? Mindezzel párhuzamosan Csipesz
teste is csonka, hiszen a nyelvére függesztett tárgy akadályozza őt a beszédben,
a Bernadett nyakába akasztott — önként viselt — fémcsipesz pedig gátolja azt,
hogy a fiún kívül más is sértetlenül közelíthessen a lány testéhez. A test meg¬
szüntetésének, másik dimenzióba emelésének lehetősége a színpadra állított
Visky-művek kísérője, mintha a kiúttalannak tűnő élethelyzetekből csak a test
felszámolása, kiüresítése árán valósulhat meg a menekülés. A Caravaggio terminal
című darabban a festő a halott emberi testeken keresztül folyamatosan azt ku¬
tatja, hogy létezik-e a lélek, amely olykor-olykor átfénylik egy-egy festményén.

Bernadett megtanulja Csipesztől, hogy az ember nemcsak saját testét, hanem
a másik ember lelkét is felszámolhatja, semmissé teheti. Elhatárolódnak a szá¬
mukra nyomasztó egyénektől, kőnek, lélek nélküli embernek tekintik.

Van egy vékony sáv, van egy éles határvonal élet és nem élet között, van egy kés¬
pengekeskeny meder, egy gázló élet és halál között, van egy vékony sáv, van egy éles
határvonal azénéletem és a nemazénéletem között, egy keskeny meder, türkörfényes
gázló, világló tisztás, ezt a vékony sávot, éles határvonalat, keskeny medert, ezt a tü¬

körfényes gázlót, alig világló tisztást úgy hívják, hogy Soha."

A két árva gyermek játéka során rituális gyilkosságokat hajt végre, olyan szer¬
tartásformát, "! amely mindig ugyanazt a metodikát követi: hátat fordítanak a
nem kívánt felnőttnek, és akkora erővel, mint egy diófa, "? kimondják azt a szót,
hogy soha, kővé változtatva ezzel azokat az embereket, akikről többé nem akar¬
nak tudomást szerezni. Az előadás így a temetés rituális jegyeit hordozza magán.
A szűk, kövekkel körbeborított színpadtér középen a ravatalnak tekinthető ágy
a szülőanya eltemetésének, elgyászolásának helyszíne: ravatal. Ha Bernadett
képtelen arra, hogy megölje, megszűntesse a saját vagy az anyja életét, akkor
magába temeti, elföldeli őt, és többé nem akar tudomást venni róla. Érdekes
felvetése a rendezésnek, hogy a Bernadett által végrehajtott rituális gyilkosság
soha nem ér véget, befejezhetetlen, hiszen a színpad terét megszámlálhatatlanul
sok kavics keríti körbe. A gyermekek szerint az elfeledni kíván egyén , [ulgyanolyan,
mint a többi ember, itt van, jön-megy, éli az életét, pontosan úgy, ahogy a töb¬
bi ember, különbségek nélkül, azt hiszi, hozzád beszél, azt hiszi, van valami

369 Visky: Ki innen, 241.

370 Uo., 198.

371 Visky András megfogalmazása. Visky András: Megöltem az anyámat, szerk. Prontvai Vera,
Budapest, Mária Rádió, 2020. https://www.mariaradio.hu/cikk/5191/Visky. Andras (Letölés:
2021. október 30.)

372 Visky: Ki innen, 216.

s 125 +