Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000140/0000

Költészet és ritualitás a kortárs magyar színházban. Vidnyánszky Attila és Visky András színházi világa

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Prontvai Vera
Title (EN)
Poetry and Ritual in Contemporary Hungarian Theatre. The stage universes of Attila Vidnyánszky and András Visky
Field of science
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000140/0114
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 115 [115]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000140/0114

OCR

A = À, A LITURGIKUS SZÍNHÁZ TESTBE ÍRÓDÓ NYOMAI me A testiség tematikájának középpontba helyezésének időszaka előtt a színházi törekvések nagy része kiterjesztette a színpadtér fogalmát, szokatlan térhasználati kísérletekkel próbáltak újszerű kapcsolatot létrehozni az előadáson jelenlevő befogadók és a színművészek között. A kortárs színházban megfigyelhető a színházi épülettől független helyek választása is, amelyek az előadást egészen más perspektívába helyezik, és felerősítik az előadás adott térre vonatkozó utalásait is. Lehmann szerint a helyspecifikus színház közösséget teremt, színészek és nézők ,mindannyian idegenek a gyár, a villamoserőmű vagy a szerelőcsarnok világában."?" A német származású színházi teoretikus gondolatrendszere alapján a szcenikus költemények terének hierarchiája rendszerint felbomlik, az előadások intenzív, érzékeket megmozgató hatása következtében , szubjektumként érvényesülő én által uralt tér"? alakul ki. Hasonlóan vélekedik Bachelard is a tér poétikája kapcsán. Szerinte az emlékezés elsősorban térhez kötött, az egyént körülvevő tér pedig — a színielőadás során a színpadtér — átélt tér: , A képzelet révén bejárt tér nem maradhat közömbös, s többé nem függhet a geometria tudósának mércéjétől és elképzeléseitől. Átélt tér. S nem csupán tényleges mivoltában, hanem a képzelet minden elfogultságával együtt átélt tér."?" Vagyis a színpadtér segítségével az ember mentális tere felidézheti a már megtörtént emlékeket — Visky a transzformáció körében ezt nevezi repetíciónak -, ennek hatására pedig a színielőadás és befogadás terének kettéosztottsága megszűnhet, a jelen levők egy, osztatlan térben élik át az előadást. Meglátásom szerint az előadás során a leghangsúlyosabb tér nem a színpadtér, hanem a jelenlevő emberi testek, amelyekben a vágyott katarzis létrejöhet. Ezért az alábbiakban az emberi test helyét és szerepét vizsgálom az elemzett alkotók színházi világában. Arra keresek választ, hogy miként érzékeltethető 334 Lehmann: Posztdramatikus színház, 182. 335 Uo., 181. 336 Bachelard: À tér poétikäja, 172. * 113 ¢

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
976.11 KB
Permalink to jpg
022_000140/0114.jpg
Permalink to ocr
022_000140/0114.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu