OCR Output

RITUALITÄS VIDNYÄNSZKY ES VISKY SZINHÄZI VILÄGÄBAN

gyilkosság folytonosságát. Borbély költeményét idézve: , Egy gyilkosság / sosincs
lezárva... / mivel állandóan folyamatban van / ezért örök."??§

Vidnyánszky Halotti pompájában az emberi test nem a halálban, hanem a
várakozásban nyer értelmet, az előadás cselekményváza az egyetemes gyilkosság
pillanata, s mindaz, ami ezt követően meghatározza az emberi létezést. A szín¬
házi nyelv költőisége lehetővé teszi, hogy az előadás mindig a gyilkosság itt és
mostját írja színpadra úgy, hogy közben feleleveníti mindazt, ami előtte történt,
vagy utána még bekövetkezhet. Az előadás jelrendszerébe integrálódó haszid
gondolkodásmód és az auschwitzi mészárlásokat idéző záróakkord az értelmet¬
len halállal való szembesülés feloldása. A vagonokban haláluk felé tartó, meg¬
bélyegzett holokausztáldozatok keresik a lehetőséget az Istenről való beszéd
fenntartására; a vele való találkozásra; várják a Messiás eljövetelét. E jelenet
kitágított harmóniája a várakozás állapotának folyamatosságára utal, és a jövő
felé fordulás egyetlen lehetséges módját teremti meg. Az előadás záró képében
a saját haláluk felé tartó zsidó emberek által felidézett történetek a haszid ha¬
gyománynak megfelelően olyan teremtő aktivitást eredményeznek, amely kiutat
mutat a brutalitás uralta értelmetlen létezésből. Borbély szavaival: , A legenda
szerint a Messisás is újraszületett a haszidok között. Hiszen ma is, nemzedékről
nemzedékre, testet ölt közöttünk. Csak mi nem vesszük észre, mert a parúzia, a
várakozás ideje folyamatos."???

A Tanítványok Tamás és János apostola az üdvözülési esélyek latolgatásával
vannak elfoglalva, amikor azt firtatják, hogyan lehetséges, hogy a négy evangé¬
lista közül csak egy számol be az üdvösségre vonatkozó, keresztfán elhangzott
beszélgetésről, majd az ötven-ötven százalékos üdvözülési arány megdöntésére
törekszenek: , Estragon Tamás: Az egyik lator üdvözült. Vladimir János lemon¬
dóan: Az egyik. Estragon Tamás bátorítva őt: Ötven. Nem rossz százalék. Az
egyik, azaz ötven százalék." A darab sugallata alapján az üdvözülési arányok
megváltoztathatók, amennyiben az ember kitör az önmagában rejlő lelki barakk¬
ból, és a másik ember megváltása érdekében is tesz lépéseket. A Visszaszületés
a haszid hagyományokat követve egy áldozati rítust is felelevenít, előrevetítve
ezzel a holokauszt során meghurcolt zsidó emberek sorsát:

328 Borbély: Halotti pompa, 179.
329 Borbély: Egy gyilkosság mellékszálai, 111.
330 Visky: À szôkés, 108.

+ 109 +