életre hívni. Az előadás utolsó előtti jelenete amásik emberért hozott áldozattal
Krisztusra utal, Vitézt megmentették, életben maradásának történetét azért
eleveníti fel ismét, hogy ezzel előkészítse a másik két fogoly megmenekülését.
A drámarészlet - a szerző elmondása alapján — valóságos történeten alapszik,
az újramondás újramondásaként van jelen az előadásban. Visky valóban hallot¬
ta a fagyos pusztai éjszakán felvillanó fény történetét, "? tehát mint szerző ő maga
is újramondja, elmesélteti a szereplővel.
Tóth Sára kifejti, hogy Visky irodalmi művészetének szerves része a blaszfémia,
hiszen Isten és ember kapcsolatának drasztikus fordulópontjai lehetnek, , amelyek
az ember és a vallási intézmény szempontjából nézve olyan mély megrázkódta¬
tásokat okozhatnak, hogy nemritkán blaszfém vagy legalábbis botrányos meg¬
nyilvanulasok kisérik.”?!° Blaszfémia övezi az ószövetségi Jóbot, aki bár — borzal¬
mas körülmények között - elveszíti tizennégy gyermekét és minden anyagai javát,
mégis kitart Isten mellett, vagyis nem vonja kétségbe, hogy Isten a szenvedései¬
ben is mellette áll. Tóth utal arra, hogy a transzcendens tapasztalat a blaszfémi¬
ára emlékeztető határhelyzetekben is megtörténhet, hiszen a legfőbb határsértés
Krisztus, aki emberként Istennek, Istenként embernek vallotta magat.*' A Visky¬
művekben rejlő blaszfémia általában azokra az élethelyzetekre adott válasz,
amelyekből úgy tűnik, hogy Isten kivonta magát. Tóth Sára A szökés című dráma
jelenetét hozza példaként, amelyben az egyik fogoly felgyújtja önmagát azért,
hogy megmentsen egy másikat, aki a téli éjszakában fény nélkül bolyong, és a
fagyhalál fenyegeti. Valamint említi, hogy az Alkoholisták Évája is autóbaleset
hatására kerül közelebb Istenhez. , Jób valóban ősi tapasztalatát dramatizálják
ezek a történetek, azt, hogy csak a szenvedés útján láthatta meg Istent, amint
Krisztus is csak a kereszthalál által végezhette el a megváltás művét."
A Visszaszületésben színpadra állított tíz szereplő száma a büntetés egyik
válfajára, a tizedelésre — minden tizedik ember halálra ítélésére — is utal, és
szintén visszatérő rítus Visky alkotásaiban. Az ószövetségi törvényben megjele¬
nő tized mindenből Istennek jár, "? ebből a megközelítésből értelmezve a Nev¬
telen, azaz a tizedik férfi léte eleve ellenall a hitetlenségnek. A Tanitvanyokban
János és Tamás visszaemlékezése eleveníti fel a tizedelést:
309 A szerző elmondása szerint a történet alapja egy temetésen hallott ebeszélésen alapul. Az uno¬
kaöccse öngyilkosságán szónoklatot tartó nagybácsi (Anti) a Pornó című dráma szereplője is.
310 Sepsi-Töth (szerk.): Mellekzörej, 168.
34 Uo., 170.
32 Uo.,174.
313 , Termésedből, mindabból, ami földeden terem, minden évben gondosan vedd ki a tizedet, és az
Úr, a te Istened színe előtt azon a helyen, amelyet majd kiválaszt neve hajlékául, tarts ünnepi
lakomát gabonád, borod és juhod első elléséből, hogy megtanuld az Urat, a te Istenedet minden
idöben felni.” 5Möz, 14, 22-23.