OCR Output

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN

Vidnyánszky alkotásait. Az ikon értelmezésemben nem jelelméleti fogalom,
hanem a keresztény szimbolika kifejezéseként értendő, olyan tárgyként, amely
az adorációt és a belső szemlélődést segíti úgy, hogy közben közvetítő funkciót
lát el a befogadó és a transzcendencia között. Mind az ikonok, mind a keresztény
liturgiát követő színielőadások a szemlélődés során lehetőséget adnak a tiszta
történésnek, az emberfeletti dimenzió performativitást magába rejtő aktusának.
Mindemellett a Mesés férfiak szárnyakkal és Johanna a máglyán színpadképe
ikonok által ihletett. Az utóbbi darabban a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola
gyerekkara egy hatalmas szárnyasoltár ablakain kibújva énekel, belépnek egy
angyalokat ábrázoló ikonosztázba. Vidnyánszky költői színházában a színpad¬
képeknek, a megrendezett vízióknak és asszociációknak jelentős szerepük van,
a Mesés férfiak szárnyakkal szereplői a megfeszített Krisztust ábrázoló homok¬
festmény (ikon) előtt gyűlnek össze, mintha egy liturgián lennének jelen. Az
előadás során számos homokfestmény születik folyamatosan, amelyek előtt
mécseseket is gyújtanak, utalva ezzel a festmények szakralitással átitatott értel¬
mezésére. A Halotti pompa meghurcolt holtteste akár az oltáron fekve, akár a
színpad hátsó részére függesztve a halott Krisztust ábrázoló ikonokra, míg Má¬
ria karjában fekvő testként az Istenszülővel való ábrázolásokra utal.

RÍTUSOK ÉS LITURGIKUS ELEMEK VISKY POÉTIKUS SZÍNHÁZÁBAN

Ahogy azt Tompa Andrea is megerősíti, rítus és színház egymás szinonimáiként
jelennek meg Visky színházeszményében, a kolozsvári szerző számára ,,a szent
cselekedet (profán) ismétlése nem más, mint színházi újrajátszás, próba."?""
A profán ismétlés ellenére azonban az író színházi világában számos rituális,
ezen belül liturgikus elem található. A Visky-drámák színpadra állításánk csend¬
je általában az egyén életfelajánlásához köthető. A Tanítványok apostolai rádöb¬
bennek arra, hogy a Mester nélkül életük folytatása értelmetlenné válik, nélkü¬
le nincs céljuk. A , Pornó" névvel ellátott nő (Albert Csilla) belátja, hogy
gyermeke és férje nélkül az élete folytathatatlan, és nincs más választása, mint
rábízni magát egy emberfeletti létezőre. Miután elveszítette férjét és gyermekét
(vagyis minden meghatározó emberi kapcsolatát), a fizikai és mentális üresség
állapotába kerül, majd egy emberfeletti létezőre bízza önmagát, és elindul a fény
útján. A Visszaszületés Névtelen Férfija, miután szembesül azzal, hogy átélt
traumáit egyedül nem képes feldolgozni, az ámen szó kimondásával lezárja saját
élettörténetét, befejezi mondandóját, és a transzcendencia cselekvő csöndjének

305 Tompa: Angyali részegség.

+ 96 +