OCR
PILINSZKY JÁNOS SZÍNHÁZESZTÉTIKÁJA A LITURGIKUS SZÍNHÁZ RITUÁLIS HÁTTERE Sepsi véleménye szerint a modern liturgikus színház definiálása nehézségekbe ütközik, mivel , a legkülönfélébb műfajokat és formákat értik alatta; ezek ráadásul túlmutatnak középkori mintájukon, amely pedig kánonként szolgálhatna." Meglátásom szerint Pilinszky liturgikus színházának alapját a költő evangéliumi esztétikájának gondolatisága, valamint a keresztény liturgiával párhuzamba állított színházi előadás performatív, átformáló ereje, az előadás szcenikáján, proxemikáján és jelhasználatán keresztül történő transzcendenciára való utalások, a krisztusi esemény kortárs kontextusba helyezése és a költészetre jellemző feszes ritmika, valamint a központi metaforák - pl. gyilkosság, ártatlan áldozat — térbeli ábrázolása adja. Mindezek egy rituális — valamint helyreállító, inkarnáló — funkcióval felruházott esemény keretein belül jelennek meg. A kereszt botrányära!° való utalás sokszorozódása Pilinszky alkotásaiban, valamint a műalkotás inkarnációja teremti meg a költő színházeszményében a krisztusi esemény rituális megismétlésének lehetőségét, magában hordozva a színházi előadás performatív lehetőségét. Egyetértek Hankovszky meglátásával, amely szerint , Pilinszky olykor kifejezetten radikális megfogalmazást adott annak a véleményének, hogy a műalkotás végső forrása nem az emberben keresendő."""7 Ha azonban a műalkotás forrása az emberen kívül van, akkor, véleményem szerint, a katarzis kiindulási pontja sem csupán az ember, hanem az őt meghaladó transzcendencia tere. Maczák Pilinszky drámáit passiójátékokra (KZ-oratórium, Élőképek) és misztériumjátékokra (Gyerekek és katonák, Síremlék, Urbi et orbi) osztja, valamint utal arra, hogy a költő ismerhette Bécsy Tamás drs-ámamodellekről szóló tanulmánysorozatát, amely döntő fordulatot eredményezhetett drámaírói munkásságában." Pilinszky 1965-ben, a wroctavi Laboratórium Színházban tett látogatása során nézte meg Az állhatatos herceg című Grotowski-darabot,"" ezalatt érezte meg a rituális színház performatív erejét: , az est során az előadás nem a szöveg pályáján halad előre, hanem azzal, hogy a színen fölidézett szituációk valóban testet öltenek. A történet itt és most történik." Meglátásom szerint a költő e darab kapcsán szembesülhetett azzal, hogy a kortárs színház rituális iránya az előadás során megjelenő utalásoknak köszönhetően képes lehet a már = 65 Sepsi: Pilinszky János mozdulatlan színháza, 59. Pilinszky: Publicisztikai írások, 290. Hankovszky: A ,, hit közegében" fogant esztétika, 103. 68 Maczák: Papírdarabok, 27-29. 69 Sepsi: Pilinszky János mozdulatlan színháza, 60. Pilinszky: Publicisztikai írások, 441. = 66 = 67 = = 70 +51 +