PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN
 meg, végül ezen eszmény megvalósulását a művészetben." Pilinszky esztéti¬
 kája a mélyen vallásos ember esztétikája, aki, miután megtapasztalt valamit a
 transzcendens valóság létezéséből, láttatni akarta azt másokkal is. Drámakísér¬
 letei talán emiatt nem váltották be hozzá fűzött reményeit, ahogy a Beszélgetések
 Sheryl Suttonnal című regénye sem hozott magával nagy sikert. Visky megfo¬
 galmazásával:
 MESTER? Aki a színház vagy - általánosabb értelemben — a művészet társadalmi
 hatásában ekkora eltökéltséggel bízik, annak fenékig ki kell innia a kudarc keserű
 poharát. Úgy tűnik, nagyon kevesen értették, Pilinszky miről beszél valójában, a da¬
 rabjait meg a legjobb esetben is félreolvasták, legfőképpen, ahogy ez lenni szokott, a
 jószándékú olvasókés a Pilinszky-rajongók. / TANÍTVÁNY: Mi is? / MESTER: Mi is.1£2
 Pilinszky színházeszményének alapgondolata szerint — amelyet Szakrális színház?
 című írásában is kifejt — a színházból mint eleve szakrális művészetből annak
 gyökere, a transzcendensre való utalás tűnt el, holott ez a mozzanat tudná ismét
 hitelessé tenni a színpadi történéseket, és általa nyerhetné vissza a színpadi je¬
 lenlét az igazságát."? A költő által elképzelt ideális színház jelentléttöbbletét a
 szakralitás adja meg, megfogalmazásában az állítmánynélkülinek vélt mimikri¬
 színház térnyerése, valamint a színpadi jelenlétvesztés elsősorban metafizikai
 probléma, a vallásos gondolkodásmód eltűnésének köszönhető: , Mi hát a közös
 baj neve? A válasz könnyű. A vallásos közeg elvesztése. / A megoldás annál ne¬
 hezebb. Egy dominikánus atya mai világunkról ejtett szavai jutnak eszembe: A
 probléma nem Isten léte, hanem Isten jelenléte." A színházban létrejövő után¬
 zás Pilinszky gondolatrendszere alapján már eleve egy profanizálódó folyamat
 lezajlásának eredménye, ezért a jelenlét elvesztésének kérdésköre nem tekinthe¬
 tő kizárólag műfaji kérdésnek. A színpadi jelenlét visszaszerzéséhez Pilinszky
 számára nélkülözhetetlen a rituális színházi nyelvhasználat, amely célja az or¬
 ganikus azonosság létrehozása a szöveg és a színész, a színházi előadás és a
 befogadó között, az ti., hogy maga az előadás alkotó és néző számára valóban
 eseménnyé váljon. Mindehhez pedig a költészet eszközeit, működési módját
 hívja segítségül.
 
161 Uo., 90.
 
182 Visky: A kudarc, 36-37.
 
163 Pilinszky: Publicisztikai irasok, 535.
 164 Uo., 621.