OCR Output

KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS AZ EURÓPAI SZÍNHÁZBAN

drámaszövegekhez való, azokat háttérbe szorító viszony, az egyenes vonalú tör¬
ténetmesélés megbontása, a jelenlevők idejének egyetemes időbe helyezése, a
színpadképek kollázsszerű váltakozása, asszociációk színpadképben való ábrá¬
zolása, fragmentált dramaturgia, transzcendenciára való utalások és szimbólu¬
mok, színpadtérben kibontott metaforarendszer és ennek cselekvéssessége.
Artaud, Pavis, Lehmann utalnak arra, hogy a színházköltészet cselekvést, más
típusú részvételt vár el a jelenlevőktől, meglátásom szerint -— s erre az előadás¬
elemzések során a továbbiakban utalni is fogok — ennek a részvételnek a kulcsa
a Northrop Frye által ismertetett metaforizáció. A kanadai tudós ugyanis a
metaforikus működésnek a befogadóban identitásalakító funkciót tulajdonít: ,,... .
metaforahasználatnak azt a kiterjedését, amelyben a szavak már nemcsak egy
dolgot azonosítanak egy másikkal, hanem mindkettőt valami olyasmivel, ami
belőlünk származik: valami olyasmivel, amit nevezzünk időlegesen egzisztenci¬
ális metaforanak.”!“

46 Northrop Frye: Az Ige hatalma, ford. Pásztor Péter, Budapest, Európa, 1997, 109.
p Fry 8.

045 ¢