KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS AZ EURÓPAI SZÍNHÁZBAN
A szövegek összekapcsolódnak a játékosok gesztusaival és testiségével, miközben a
különböző cselekményelemek fragmentálása és kollázsszerű összekapcsolása azzal a
következménnyel jár, hogy a cselekvések (elmesélt és eljátszott) lefolyásával összefüggő
(epikus) feszültség helyett figyelmünk a szereplők jelenlétére, a kölcsönös tükröződé¬
sekre és analógiákra kezd irányulni."
Robert Wilson enigmatikus színházát Kékesi Kun Árpád a képek színházaként
elemzi, amelyben vizuális gondolkodás jeleinek színpadra írása zajlik, előadásai
során többértelműséget sugalló, asszociációt elősegítő montázsok születnek
lassú és elnyújtott cselekvéssorok kíséretében. Az amerikai rendező előadásaiban
érvényteleníti azokat az isméléseket, párhuzamokat, amelyeknek a befogadó
szimbolikus jelentést tulajdoníthatna, és a , racionális logika csődjét exponálja", ?
valamint a kontextualizáció lehetetlenségét sugallja. A Wilson-darabok költé¬
szete a megragadhatlan idő kifejezését célozzák meg sajátos vizualitással, Kéke¬
si megfogalmazásával élve Wilson rendezéseiben , az absztrakt formák és a te¬
matikus képek egymást motiválják", "9 sokszor az előadást átszövő tablókat
összeállítva.
A kortárs költői színház egyik képviselője meglátásom szerint az orosz szár¬
mazású Viktor Rizsakov, 3! akinek rendezései — Álomgyár és Részegek"? — siker¬
rel kerültek bemutatásra a Nemzeti színpadán. A rizsakovi részegség állapota
olyan átszellemült, már-már fanatikus létállapot, amelyben a szubjektum meg¬
tapasztalja, meghallja magában a szakralitás visszhangját, és már nem képes
másra, csak ennek a visszhangnak a visszaadására. A különféle státuszú, korú
szereplők Szentírás-szituációkba helyeződnek, és ez a belehelyezkedés másfajta
tudatállapotot hív életre bennük, öntudatlanul is az igazság hirdetőivé válnak.
A Részegek színészei is olyan vallomásszerű játékmódot folytatnak, amely a
költészetet hordozó színházi nyelv egyik elemévé válik, sajátos akusztikája beépül
az előadás nyelvezetébe.
Lehmann: Posztdramatikus szinhäz, 129.
Kékesi Kun Árpád: A rendezés színháza, Budapest, Osiris, 2007, 393.
130 Uo., 394.
Viktor Rizsakov Sztanyiszlavszkij-dijas orosz rendezö, Ivan Viripajevvel együtt az Oxigén
(Kiszlorod) mozgalom alapítója.
Ivan Viriapajev: Álomgyár, Nemzeti Színház, Budapest. A bemutató dátuma: 2018. október 3.
Színészek: Katona Kinga, Szűcs Nelli, Bordás Roland, Kristán Attila, Rácz József, Tóth László,
Trill Zsolt. Rendező: Viktor Rizsakov. Dramaturg: Kozma András. Ivan Viriapajev: Részegek,
Nemzeti Színház, Budapest. A bemutató dátuma: 2016. november 19. Színészek: Ács Eszter,
Barta Ágnes, Katona Kinga, Nagy Mari, Szűcs Nelli, Bordás Roland, Berettyán Sándor, Hercegh
Péter, Kristán Attila, Szabó Sebestyén László, Tóth László, Trill Zsolt, ifj. Vidnyánszky Attila.
Rendező: Viktor Rizsakov. Dramaturg: Kozma András.