OCR Output

KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS AZ EURÓPAI SZÍNHÁZBAN

me

URESEDO RITUALE

Bar a színház kialakulásának hátterében az antik korban a Dionüszosz isten
kultuszához köthető ditirambus, a középkorban pedig az egyházi liturgiához
kapcsolódó húsvéti trópusok álltak," a rítusok színházi intézménnyé alakulása
egyre inkább elhagyta a transzcendenciát a színpadokról, a színielőadások túl¬
nyomó része inkább a közönség szórakoztatását tűzte célul." Friedrich Nietzsche
korai írásában, A tragédia születésében a görög tragédia eredetének vizsgálatakor
kifejti, hogy a Dionüszosz-ünnep során a résztvevők azonosultak a tragédiában
fellépő karral, ,átvarázsolódtak", és megváltozott tudatállapotban cselekedtek:
E folyamat, amely a tragédia karában zajlik le, maga a drámai ősjelenség: átvál¬
tozottként érzékelni önmagunkat, és immár úgy cselekedni, mintha csakugyan
más testében, más jellemében lakoznánk. Ez a folyamat áll a dráma fejlődésének
elején.”© Nietzsche leírásában az ókori görög tragédiák az individuum ellenében
születtek, alakjaik csupán Dionüszosz maszkváltozataiként jelentek meg a szín¬
padon, a tragédia kezdetén Dionüszoszt nem ábrázolták a közönség előtt, pusztán
a kar elevenítette fel életének meghatározó eseményeit. Az antik tragédiák részt¬
vevői minden baj háttereként az individuációt, a művészetet pedig a teljessé válás
eszközeként tekintették: ,a művészet mint annak örömteli reménysége, hogy
megtörhető az individuáció átka, és mint egy újrateremtett egység megteremtő¬
je.” Rítus és színház összefüggéseinek vizsgálata kapcsán kiemelendő, hogy
Nietsche - akire nagy hatást gyakorolt Schopenhauer és Wagner — különbséget

60 Patrice Pavis: Színházi szótár, ford. Gulyás Adrienn, fordították még: Molnár Zsófia, Rideg Zsófia,
Sepsi Enikő, Budapest, LHarmattan, 2006, 366.

61 Richard Schechner: Valós aktusok: betekintés az előadás-elméletbe, A dráma, a cselekményváz,
a színház és az előadás, in uő: A performance. Esszék a színházi előadás elméletéről, ford. Regős
János, Budapest, Múzsák, 1989, 11—90.

% Friedrich Nietzsche: A tragedia születése, ford. Kurdi Imre, Tatár Sándor, Budapest, Helikon,
2019, 67.

63 To., 81.

9 25 e