hogy a fogság mint határtapasztalat felmutatása a nézők személyes, belső élmé¬
nye is.
Visky András számos magyar és idegen nyelvű tanulmány, kritika és esszé
szerzője, több verses- és drämakötete jelent meg. Elemzést írt többek között
Antonin Artaudról, Samuel Beckettről, Peter Brookról, Jacgues Derridáról, Jerzy
Grotowskiról, Harag Györgyről, Kertész Imréről, Pilinszky Jánosról, Tamási
Áronról. Legismertebb tanulmánykötetei — Írni és (nem) rendezni, A különbö¬
zőség vidékén, Megváltozhat-e egy ember -— vázolják a szerző színházról alkotott
elképzelését, verseskötetei — Gyáva embert szeretsz, Nevezd csak szeretetnek —
egy-egy drámarészletet is közzétesznek önálló vers formájában." Visky tevé¬
kenykedett a Korunk szerkesztőjeként, majd tíz éven át a Koinónia Könyvkiadó
igazgatója és főszerkesztője volt. Balassa Péter témavezetettjeként doktorált az
Eötvös Loránd Tudományegyetem Esztétika Tanszékén, majd DLA címet szerzett
a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen. 2016-ban Visky Andrást a
Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagjává választották.
Hosszú évek óta művészeti aligazgatója a Kolozsvári Állami Magyar Színház¬
nak, ahol 1990-ben dramaturgként kezdett tevékenykedni, több évtizede számos
előadáson dolgozik együtt Tompa Gábor rendezővel, a színház igazgatójával. A
Visky-drámákat jelentős nemzetközi siker övezi, alkotásai meghívást kaptak az
avignoni és edinburghi fesztiválra, darabjait bemutatták többek között Francia¬
országban, Olaszországban, Londonban, az Egyesült Államokban és Pekingben,
szoros együttműködésben áll a chicagói Iheatre Y színházzal. Színműveit felké¬
résekre írja, így látta meg a napvilágot a Tanítványok 2001-ben, a Júlia 2002-ben,
A szökés 2005-ben, a Visszaszületés 2004-ben, a Hosszú péntek 2007-ben, az
Alkoholisták 2009-ben, a Megöltem az anyámat 2010-ben és a Pornó 2012-ben."
A Visky-drámák a megszokottól eltérő perspektívában villantják fel a történelem
eseményeit, a krisztusi élettörténet fényében engednek teret emlékezés és ta¬
pasztalat összefonódásának. A történelmi (és személyes) trauma esztétikai áb¬
rázolásának kérdésköre mellett az egyéni felelősségvállalást és a túlélők tanú¬
ságtevő szerepét is ábrázolják. A becketti dramaturgia hatása nyomán Visky az
abszurd képviselője abban az értelemben, hogy számára az abszurd létezés nem
egy, az emberi szubjektumtól távol álló, hanem állandóan vele levő jelenlét: az
Istennel való találkozás lehetősége. Ebben az olvasatban foglalkozik Samuel
55 Visky András: Írni és (nem) rendezni; A különbözőség vidékén; Megváltozhat-e egy ember, Ko¬
lozsvár, Komp-Press — Korunk, 2009; uő: Gyáva embert szeretsz; Nevezd csak szeretetnek, Pécs,
Jelenkor, 2008.
56 A szökés, a Tanítványok, és az Alkoholisták c. alkotások Visky András A szökés című drámakö¬
tetében jelentek meg. A Visszaszületés, a Pornó, a Megöltem az anyámat pedig Visky András Ki
innen című drámakötetében.