Vidnyánszky és Visky nemzetközi szinten elismert alkotók, mindkettejük alko¬
tásai színre kerülnek külföldön is, rendszeresen dolgoznak együtt más országok¬
ban élő alkotókkal. Vidnyánszky az elmúlt években rendezett a szentpétervári
színházban, Mesés férfiak szárnyakkal című rendezéséért Mejerhold-díjjal tün¬
tették ki, több alkotását meghívták külföldi fesztiválokra, színházakba, A szar¬
vassá változott fiú Franciaországban is megtekinthető volt. 2017-ben orosz álla¬
mi kitüntetést, Puskin-érmet, 2011-ben Kossuth-díjat kapott. Visky András
drámáit ma is a világ számos helyén — Chicagótól Pekingig — mutatják be, dra¬
maturgként is szerepet vállal külföldi rendezők mellett, tevékenységéért József
Attila- és Szép Ernő-díjjal tüntették ki. Mindketten több műfajban alkotnak:
Vidnyánszky számos operát is rendezett, főrendezője volt a Magyar Állami
Operaháznak, Visky drámái mellett verseket, regényt, kritikákat és tanulmányo¬
kat ír. Míg az előző Kaposváron és Budapesten is tanít, utóbbi egyetemi tanárként
egyaránt aktív résztvevője a Babes-Bolyai Tudományegyetemnek és a Károli
Gáspár Református Egyetemnek, vendégtanárként tanított a michigani Calvin
College-ben is.
VIDNYANSZKY ATTILA PALYAIVE
A Nemzeti Színház igazgatójának művészi tevékenységét a mai napig meghata¬
rozza az a kárpátaljai társadalmi és kulturális háttér, amelyből érkezett. Az
ungvári, magyar-történelem szakos tanári diploma megszerzése után a kijevi
Kijevi Állami Karpenko-Karij Színház- és Filmművészeti Egyetem színházren¬
dező szakát végezte el, és megismerkedett az orosz színház klasszikusaival
(Sztanyiszlavszkij, Mejerhold, Csehov) és a legújabb színházi törekvéseket kép¬
viselő lengyel újítók, Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor és Wtodzimierz Staniewski
munkásságával. Színháza elsősorban orosz-ukrán hagyományokat követ, ma¬
gába építve a magyar kultúrára jellemző népi vonásokat is. Sin tanulmánya ki¬
emeli az orosz-ukrán színház poétikus jellemzőit, amelyek e színházra is