OCR Output

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN

evangéliumi esztétika? keretein belül milyen feltételek szerint helyezkednek el.
Az általam elemzett előadások mindegyikében - ahogy ezt a továbbiakban bi¬
zonyítani is igyekszem — megjelenik továbbá a krisztusi alászállás és feltámadás.

A monográfia Visky drámaszövegeit, darabjai dramaturgiáját, valamint a
színpadra rendezett előadásokat Pilinszky színházeszményével veti össze. Visky
színházról szóló tanulmányaiban, nyilatkozataiban sokszor utal Pilinszky szín¬
házra vonatkozó víziójára, jellemzőit tudatosan alkalmazza drámáiban, vagy
említi azokat esszéiben, tanulmányaiban: , TANÍTVÁNY: Mondjuk ki a nevet. /
MESTER: Együtt? / TANÍTVÁNY: Kíséreljük meg. / MESTER: Jó. Vegyünk mély
levegőt. És! / EGYÜTT: Pilinszky János. / MESTER: Megtörtént. / TANÍTVÁNY:
Talan.”” A Pilinszkyvel valé parhuzamokra Visky azóta utal szisztematikusan,
amióta a Károli Gáspár Református Egyetemen működő Rítus, Színház és Iroda¬
lom Kutatócsoport munkája ezen a téren elmélyült. Vidnyánszky nem használja
referenciapontként a költő színházát, néhány rendezése azonban hasonlóságot
mutat vele. Meglátásom szerint Pilinszky színházesztétikájának vonásai leginkább
Vidnyánszky Krisztus-központú előadásaiban?" mutathatóak ki. Ezek az előadá¬
sok az alkotó több mint kétszáz rendezésének igen szűk, mégis legmarkánsabb
vonalát adják, alapjukat pedig a gyilkosság allegorikus színpadi ábrázolása te¬
remti meg. A kutatás újszerűsége, hogy Vidnyánszky és Visky rituális és költői
színháza eddig még nem került összehasonlításra Pilinszky színházával. Tudo¬
másom szerint a költő színházeszményével eddig csak Sepsi Enikő állította
párhuzamba a Vidnyánszky-rendezéseket és Visky András életművét, a Pilinsz¬
ky János színházkoncepciójának időszerűsége 1—2. című, PIM-ben tartott beszél¬
getéseken. Tudományos tevékenységem a hazai költői és rituális színházat vizs¬
gáló kortárs diskurzussal folytat párbeszédet, és bizonyítani igyekszik, hogy a
Pilinszky publicisztikai írásaiban felvázolt színház ismérvei — annak ellenére,
hogy az elemzők és kritikusok jelentős része a Pilinszky-féle színházi olvasatot
az érintett előadások kapcsán figyelmen kívül hagyja — felismerhetők a kortárs
színházi kísérletekben. Vizsgálódásom Pilinszky többek (Maczák Ibolya," Mé¬
száros György," Sepsi Enikő??) által elemzett színházeszményének jellem¬
zőit kortárs magyar alkotók munkásságára alkalmazza, " Pilinszky evangéliumi

24 Pilinszky János: Publicisztikai írások, Budapest, Osiris, 1999, 199-202.

25 Visky András: A kudarc, Alföld, 72. évf., 2021/10, 30.

26 Mesés férfiak szárnyakkal, Halotti pompa, Csíksomlyói passió, Bűn és bűnhődés.

Maczák Ibolya: Papírdarabok. Pilinszky János drámaírói munkássága, Budapest, Balassi, 2015.
Mészáros György: Pilinszky János színházesztétikája, Iskolakultúra, 16. évf., 2006/3, 44—52.
Sepsi Enikő: Pilinszky János mozdulatlan színháza Mallarmé, Simone Weil és Robert Wilson
műveinek tükrében, Budapest, KRE-LHarmattan, Károli Könyvek, 2015.

Sepsi Enikő: Pilinszky színházi és filmes víziójának továbbélése versben, papírszínházban és
színpadon, in Sepsi Enikő — Maczák Ibolya (szerk.): Pilinszky János színházi és filmes víziója ma,

27
28

29

30

s 12 e