OCR Output

FRAZER-IMREGH MONIKA: ELETMOD, ASZTROLOGIA ES MAGIA A RENESZANSZBAN

A részei közötti kötelék a beléplántált értelem révén van meg benne, mely azt
áthatva mozgatja tömegét. Részeinek házassága révén a világot vágy itatja át.
Példák arra, hogy a hím- és nőnem mindenütt egyesül benne: csillagjegyek,
bolygók, tüz-levegö, viz-föld, élőlények. A földművelésben és az orvoslásban is
figyelembe veszik ezt. A természet és a csillagok ismerője is (a mágus) meghatá¬
rozott igézésekkel oltja belé a földi dolgokba az égi minőségeket, csakúgy, mint
az oltást végző földműves a régi törzsbe az új oltóágat. Ptolemaios tanúsága az
asztrológus és a földműves közötti párhuzamról.

A mágus a földi dolgokat az égiek működése alá rendeli: a lentieket a fentiek¬
nek. A bölcs is az adott égi hatás idején gyűjti össze, készíti el és alkalmazza
azokat az anyagokat, amelyek képesek befogadni bizonyos égi hatásokat, és ezek
révén keresi az ég segítségét. Ahogy a tükör visszaadja az arc alapján az arc
képét, a fal pedig a hang alapján a visszhangot, úgy az anyagi létezők is ki van¬
nak téve a fenti dolgoknak, és elszenvedik az ég cselekvését, s ennek révén erő¬
höz jutnak. Plótinos, a Corpus Hermeticum és Synesios tanúsága arról, hogy a
régi papok a szobrokban és az áldozatokban isteni erőt szoktak felfogni. Ponto¬
sabban a világban jelenlevő isteni erőket, azaz a világlélekből, a szférák, a boly¬
gók és csillagok lelkeiből származó életprincípiumot — vagy az élet mozgását,
mintegy a daimónokból eredő jelenlétet, sőt, olykor maguknak az efféle
daimónoknak a jelenlétét az anyagokban. Sámuel beszámolója a jövendőmondó
szoborról. Ficino kételyeit fejezi ki ezzel kapcsolatban, és Aguinóival ért egyet
abban, hogy a beszélő szobroknál démonok játszottak közre.

Ismét a Corpus Hermeticum tanúsága arról, hogy a papok a világ természe¬
téből befogtak egy megfelelő erőt, és azt a dolgokhoz vegyítették. Plótinos alap¬
ján a világlélek segítségével mindez könnyen elérhető, mivel ez a természetben
előforduló dolgok formáit bizonyos csíraszerű okok révén (melyek Istentől ere¬
dően megvannak benne) teremti és mozgatja. Ezeket az okokat isteneknek is
nevezi, mivel a legmagasabb értelem ideáitól sohasem szakadnak el. Így amikor
a mágus (pap) a megfelelő időben alkalmazza a dolgok kellő módon összeállított
formáit, az efféle okok révén a világlélek könnyen összekapcsolódik az anyagok¬
kal, melyeket épp ezek segítségével alakított ki. Zárszó a keresztény vallás ma¬
gasabb rendű voltáról.

(I. apológia) Levél három, Péter nevű barátjához: Nerihez, Guicciardinihez és
Soderinihez, akiknek három részből álló művét (gyermekeit) védelmébe ajánlja.
Szójátékok a Péter (kőszikla) névvel. Kérdések a lehetséges vádak kapcsán: 1. Mi
dolga van egy papnak az orvoslással meg az asztrológiával? 2. Mi dolga egy ke¬
reszténynek a mágiával vagy a talizmánokkal? 3. Az ég rendelkezik-e élettel?

A barátokat arra kéri, külön-külön válaszoljanak meg a fenti kérdésekre, még¬
hozzá kedvesen. A következő feleleteket adják a Ficinót és könyvét támadók

+ 114 e