Mint már említettem, a világegyetemben működő erők feltérképezésében
Ficino a plótinosi négyes, illetve ötös beosztású léthierarchiából indul ki, de több
ponton eltér attól: a megnyilvánulatlan kezdet-eredet, azaz az Egy, más néven a
Jó, Ficinónál Isten. Az Egyből kiáradó értelem, mely az Egy szeretet indította
szemlélése révén foganja meg magában az ideákat, minden dolog ősképeit,
Ficinónál az angyali értelem, kimutathatóan pseudo-Dionysios Areopagitésre
támaszkodva a szeráfok, kerubok és a trónus angyali karaival azonosítván ezt.
Az értelemnek a szeretet bőségétől vezérelt , túlcsordulásából" keletkezik
Plótinosnál az egyetemes lélek, mely még mentes minden anyagi vonatkozástól,
ám a világlélek belőle jön létre, mely majd a látható világot teremti. Az emberi
lelkek voltaképpen a világlélek részei, belőle , születnek", és születésük után is
egységet képeznek azzal. Ficinónál a lélek egy, tehát az említett árnyalást itt nem
tárgyalja. A fenti három fypostasis tartozik Plótinosnál az isteni, azaz romolha¬
tatlan létrendhez, melyek a látható, testi világnak mintát adnak, s a fény (a törő¬
dő szeretet) segítségével azt folyamatosan táplálják. A teremtés e folyamatában,
Plótinost követve, Ficinónál a világlélek az (angyali) értelmet szemlélve az ideák
megfelelőiként a dolgok csíraszerű okait (rationes seminales) foganja, amelyek
az anyagi világban létrejövő testek minőségeit adják. A gyógyítás alapja tehát
Ficinónál az, hogy , minden fajta a saját csíraszerű okán keresztül összeköttetés¬
ben van saját ideájával, s ezen idea révén könnyen befogadhat valamit onnan,
lévén, hogy általa és tőle fakad az eredete”.””” A gyógyulás maga tehát nem más,
mint regenerálódás, visszatérés a tökéletes állapothoz, mely az értelemben adott
ideákban van jelen: , Ezért, ha valamikor elkezd eltérni a saját formájától, akkor
ennek a hozzá legközelebbi közvetítőnek (ti. a csíraszerű oknak) a segítségével
visszanyerheti eredeti formáját, s általa az ideából könnyen újjáalakulhat."??"
A mágikus aspektus? abban a mozzanatban ragadható meg, hogy a gyógyító
hozzásegítheti például az egyes szerveket vagy az egyén egészét a regenerálódás¬
hoz azáltal, hogy az adott ideához hasonló minőségű dolgokat alkalmaz a gyógyí¬
tásban, akár gyógyszerek, akár egyéb gyógymódok révén. Zoroasterre (azaz való¬
jában a Káldeus orákulumokra) hivatkozik, aki az anyagi világ formáinak a lélek
okaival való megfelelését , isteni kötéseknek" (divinae illices) nevezte, valamint
„Unde unaquaeque species per propriam rationem seminalem propriae respondet ideae, facileque
potest per hanc saepe aliquid illinc accipere, quandoquidem per hanc illinc est effecta.” Ficino:
De vita, III. könyv, I. fej., Biondi-Pisani, 204.
„Ideoque si quando a propria forma degeneret, potest hoc medio sibi proximo formari rursum,
perque id medium inde facile reformari”. Uo.
Az aszträlis mägiäval Aquinöi is foglalkozik De occultis operibus naturae cimü leveleben. Läsd
Thomas Litt: Les corps célestes dans l’univers de Saint Thomas d’Aquin, Philosophes mediévaux
VII, Paris, Leuven, Nauwelaerts, 1963.