Enikő könyve mutatja be részletesen." Az utóbbi munkát egyébként Galeotto
is Lorenzo delMedicinek ajánlotta, és egy évvel később fejezte be, mint Ficino a
De vitát: 1490-ben. (Nem tudunk arról, hogy Lorenzo támogatta volna ezután
Galeottót, viszont később I. Cosimo lesz az, aki művet nyomtatásban is megje¬
lenteti.) Regiomontanus tanítványa, Johannes Tolhopf német költő, humanista
és asztrológus 1480—1481-ben tartózkodott Budán, s Mátyás számára itt írta meg
Stellarium címmel egy általa készített csillagászati eszköz használati útmutatá¬
sát a hozzá tartozó táblázatokkal együtt."? Több itáliai asztrológus ajánlotta
értekezéseit Mátyásnak: Antonio da Camera az 1466-os év, Eustachio Candido
bolognai kanonok az 1468-as év asztrológiai kifejtését; Antonio Torguato jöven¬
döleseket 1480-1540 között; 1485-ben pedig boroszlói Mihály állított horoszkó¬
pot a királynak." Mátyás asztrológiai ismereteiről egyébként Galeotto Marzio
és Antonio Bonfini is több helyen beszámol."
A budai palota könyvtárának két termét is asztrológiai festmények díszítették,
csakúgy mint Zrednai (Vitéz) János érseki palotájának egy termét." A Corvinák
Békés Enikő: Asztrológia, orvoslás és fiziognómia Galeotto Marzio műveiben, Balassi, Budapest,
2014.
162 Lásd az írásművet tartalmazó Corvina leírását Zsupán Edinától és a traktátus elemzését Zsol¬
dos Endre csillagásztól: Zsoldos Endre — Zsupán Edina: Stellarium — egy csillagászati kódex
Mátyás könyvtárában, Orpheus Noster, V. evf., 2013/4, 64-87.
Zinner: Regiomontanus, 101-103.
Galeottus Martius Narniensis: De egregie, sapienter, iocose dictis ac factis Regis Mathiae, ed.
Ladislaus Juhäsz, Lipsiae, Teubner, 1934, 10. és 13. fej. Magyarul: ,az asztrológiának pedig
annyira híve volt, hogy a csillagászati naptárt mindig magával hordta, és semmit sem cselekedett,
amíg a csillagokat meg nem kérdezte." Galeotto Marzio: Mátyás királynak kiváló, bölcs, tréfás
mondásairól és tetteiről szóló könyv, ford. Kardos Tibor, Budapest, Magyar Helikon, 1977, 30.
fej.; Antonio Bonfini: Beszélgetés a szüzességről és a házasélet tisztaságáról, ford. Muraközy
Gyula, Budapest, Szépirodalmi, 1985, II, 3; uő: Rerum Ungaricum Decades, ed. Iosephus Fógel,
Béla Iványi, Ladislaus Juhász, Lipsiae, Teubner, 1934, IV, VII, 88; uo., IV, IX, 276.
Végh András: Egy reneszánsz felirat töredékei és a budai királyi palota csillagképei, Művészet¬
történeti értesítő, LIX. évf., 2010, 211—232.
Nagy Zoltán: Ricerche cosmologiche nella corte umanistica di Giovanni Vitéz, in Tibor Klaniczay
(ed.): Rapporti Veneto-Ungheresi all’epoca del Rinascimento, Budapest, 1975, 65—93. Lásd még
uő: A Nap diadala a Mátyás Kálvária talapzatán, Filológiai Közlöny, XIV. évf., 1968, 436-460.
Veszprémy Márton: Asztrológiai művek Mátyás király könyvtárában, in Fábián Laura és mtsai.
(szerk.): A könyv és olvasója. A 14-16. századi könyvkultúra interdiszciplináris megvilágításban,
Budapest, MTA-ELTE HECE, 2018, 215—230. Mátyás személyes könyvtárában a következő csil¬
lagászati müvek szerepeltek: Ptolemaios Almagestje, Regiomontanus härom müve - a Tabulae
primi mobilis, anyomtatott efemeridäi (Ephemerides astronomicae ab anno 1475 ad annum 1506)
és a ,regula Ptolomei" nevű műszer használatához készített ütmutatöja - es Tolhopff Stellariuma.
Kifejezetten asztrológiai művekből kettővel rendelkezett biztosan: az egyik az arab Abü Ali al¬
Khayyat (latin nevén Albohali, 770k-835k) Kitáb al-mawálid ISzületések könyvel latin fordítása:
De iudiciis nativitatum. Ez a születési horoszkópok elemzéséről szól példahoroszkópokkal,