OCR
FRAZER-IMREGH MONIKA: ELETMOD, ASZTROLOGIA ES MAGIA A RENESZANSZBAN Udvari asztrológia Itáliában Az uralkodók vagy épp a városok vezetőinek asztrológiai érdeklődését mutatják az ilyen tárgyú festészeti ciklusok: a pádovai Palazzo della Ragione, a város egykori igazságügyi és kereskedelmi központjának főterme 333 képet magába foglaló freskóit eredetileg Giotto festette meg Pietro d Abano asztrológiai koncepcidjat kovetve;’” a ferrarai Palazzo Schifanoia dísztermének a tizenkét hónapot asztrológiai jegyekkel és egyéb utalásokkal bemutató freskóciklusa Borso d’Este megrendelésére készült el; a római Villa Farnesina Sala di Galatina elnevezésű termét Agostino Chigi szintén a saját horoszkópja alapján festtette ki az adott csillagälläsok szerint;'** a mantovai Palazzo del Te Sala dei Venti termének mennyezeti freskóit ismét a hónapok, a csillagjegyek, az őket uraló istenalakok és a hozzájuk tartozó karakterek ábrázolásával a megrendelő, Federico II Gonzaga horoszköpja szerint állították össze." (Itt csak a legismertebb asztrológiai tárgyú freskókra utaltunk, melyek láthatóan fontos szerepet töltöttek be az uralkodói reprezentációban, a további példákat hosszan sorolhatnánk.) Általános volt a gyakorlat, hogy az uralkodók és a rangosabb egyházi vezetők udvari asztrológust tartottak, akik a fontosabb események időpontjának kijelölésében csillagászuktól kértek segítséget, illetőleg egészségügyi kérdésekben fordultak hozzájuk tanácsért (betegség lefolyása vagy várható élettartam tekintetében). 12: D Giotto freskói 1420-ban egy tűzvész során elpusztultak, 1425 és 1440 között Niccold Miretto és Stefano da Ferrara az eredeti koncepció alapján pótolta azokat. Lásd Graziella Federici Vescovini: Pietro d’Abano e gli affreschi astrologici del Palazzo della Ragione di Padova, Labyrinthos. Studi e ricerche sulle arti dal Medioevo al Barocco, IX. évf., 1986, 50-75. Ezt Cosmé Tura és mások festették 1470 körül. Lásd Aby Warburg: Italienische Kunst und internationale Astrologie im Palazzo Schifanoia zu Ferrara, in Atti del X. congresso internationale di storia dellarte in Roma [1912]. L’Italia e l’arte straniera, Roma, 1922, 179-193. (Magyarul megjelent: Szephelyi F. György (szerk.): MNHMOZYNH. Aby M. Warburg valogatott tanulmdnyai, Budapest, Balassi - Kepzöm. Föisk., 1995, 193-213.) A freskökröl lasd még: Marco Bertozzi: La tirannia degli astri. Gli affreschi astrologici di palazzo Schifanoia, Bologna, Cappelli, 1985. A mennyezeti freskékat 1510-ben készitette Baldassare Peruzzi. Ertelmezésiiket lásd Fritz Saxl: La fede astrologica di Agostino Chigi: interpretazione dei dipinti di Baldassare Peruzzi nella sala di Galatea della Farnesina, Roma, Reale accademia d'Italia, 1934; Mary Quinlan-McGrath: The Astrological Vault of the Villa Farnesina. Agostino Chigi’s Rising Sign, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, XLVII. évf., 1984, 91-105. A ciklus programjának összeállítója Luca Gaurico asztrológus, kivitelezője Giulio Romano, aki a palota egyéb termeit is kifestette 1525 és 1535 között. Lásd Ernst H. Gombrich: The Sala Dei Venti in the Palazzo Del Te, Journal ofthe Warburg and Courtauld Institutes, XIII. évf., 1950, 189-201; Kristen Lippincott: The Astrological Decoration of the Sala dei Venti in the Palazzo del Te, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, XLVII. évf., 1984, 216-222; Alfonso Silvestri: Luca Gaurico e | astrologia a Mantova nella prima meta del cinquecento, L'Archiginnasio, XXXIV. évf., 1939, 299-315. 12: 0 12! a