testmozgást, mert ez kell a benső meleg felélesztéséhez. Kerüljék a testileg és
főleg a lelkileg megerőltető dolgokat, a hosszas szomjazást, éhezést és virrasztást.
(II. 18.) Állítólag a forró, illatokkal teli levegőjű országokban a törékeny alka¬
túak és gyenge gyomrúak közül sokan illatokkal táplálkoznak. Mivel az illat és a
szellem is valamiféle pára, és a hasonló hasonlóval táplálkozik, nem csoda, ha a
szellem és a szellemi ember leginkább az illatokból nyeri táplálékát. Ezen állítás
tagadásának cáfolata: ha a nehezebb táplálékok az emésztés során nem finomod¬
nak párákká, akkor a szellem nem nyerhet belőlük semmiféle táplálékot. Az illa¬
tos bor azonnal felfrissíti a szellemet, amelyet más dolgok csak nehezen állítanak
helyre. Avicenna is azt mondja, hogy a test a kellemes dolgokkal, a szellem pedig
aromákkal táplálkozik. Az aromás minőség meghatározása: illatos, erős és tar¬
tósít. A máj a tápanyagot termeli a vérbe, a szív a szellemet. Ezért a máj számára
az édes dolgok szükségesek, a szív számára az aromásak. Így arányosan keverni
kell a két ízt. Hippokratést követve Galénos úgy véli, hogy a szellemet nemcsak
az illat táplálja, hanem a jó levegő is. Ez körülvesz és átjár minket, minőségét
átadja, kivált a szívben él6 életszellemnek (spiritus vitalis), melyet vagy folyama¬
tosan, vagy hirtelen befolyásol, rögtön olyanná téve a szellemet, amilyen ő maga.
Az életszellemen keresztiil, mely a lélekszellem (spiritus animalis) anyaga és
eredete, a lélekszellemet is olyanná teszi, amilyen a levegő maga. Ennek a minő¬
sége a legfontosabb a tudósok számára, akik ezzel a szellemmel dolgoznak a
legtöbbet. Ezért nekik van a leginkább szükségük a tiszta, fényes levegőre, a
kellemes illatokra, valamint a zenére, mivel ez a három dolog táplálja a leginkább
a lélekszellemet. Aristotelés és Avicenna tanúsága a jó levegő egészséget adó
voltáról. Fontos a levegő és az illat változatossága is. Alexandros, Nikolaos és
Galénos következtetései: (1) az életszellem és a lélekszellem azért táplálkozhat
mind illattal, mind levegővel, mert mindkettő kevert és hozzájuk hasonló; (2) a
belélegzett levegő nemcsak a hő csillapítására, hanem táplálására is alkalmas; (3)
a sűrű levegő a természeti szellemnek tesz jót, mert ez testibb jellegű; a finomabb,
tisztább, ragyogóbb viszont inkább az életszellemnek, de a leginkább a lélekszel¬
lemnek. A regék szerint a kaméleon levegővel, a szalamandra tűzzel táplálkozik.
Fontos, hogy milyen levegőt és milyen illatokat szívunk be, hisz a szellem is ilyen
lesz bennünk. A lélek pedig addig tart bennünket életben, ameddig a szellem
megőrzi a lélekkel való összhangját. Elsőként és legfőképpen a szellem él bennünk,
szinte önállóan él. Ennek bizonyítéka, hogy eszméletvesztés esetén dörzsölés és
illatok hatására egy pillanat alatt visszatérhet belénk az élet. A szellem ápolásá¬
nak fontossága, ennek módjai (részben a fentiek összefoglalása és ételek).
Démokritos példája az illatok jótékony hatására a szellem életben tartásában.
További részletes magyarázatok az illatok felhasználására. Két mirabolánlekvár¬
recept az életerő táplálására. Pietro dAbano roboráló készítménye. Haly, az orvos