OCR
DRÓTH JÚLIA szöveg megértését szolgáló stratégiák és a célnyelvi szöveg létrehozását szolgáló stratégiák alkalmazásával. Az utóbbiakat oktatási célból sokan kutatják, és három alcsoportba sorolhatóak: 1. szintaktikai, 2. szemantikai és 3. a célnyelvi olvasóközönség igényeit figyelembe vevő pragmatikai stratégiák." ? Előzetes elemzés és döntések A fordítást megelőző globális elemzés során a hallgatók képet alkotnak a szöveg főbb, a fordítás szempontjából fontos pragmatikai és szövegtani jellemzőiről: a forrásnyelvi és célnyelvi szöveg megjelenési helyéről, idejéről, a célnyelvi szöveg olvasójáról, a szöveg retorikai céljáról, szövegtípusáról, műfajáról, regiszteréről. Ezek a szempontok meghatározzák a fordító szövegtani, lexikai, grammatikai döntéseinek nagy részét. A szöveg globális elemzését az órán az előzetes elemzésben rögzítjük, és a továbbiakban minden fordítás előtt elvégezzük. Beszédszándék A sikeres kommunikáció feltétele, hogy a közlő a beszédszándékot megfelelő nyelvi formába öntse, a hallgató pedig sikeresen értelmezze a közlő szándékát. A beszédszándékok alapvető típusai: megállapítás, tájékoztatás; kérés, parancs; ígéret, fenyegetés; érzelemkifejezés; a világban változást előidéző megnyilatkozäsok.'? Utöszerkesztes „A GE utélagos szerkesztése, azaz az utöszerkesztes nem mäs, mint a gepi fordítás kimenetének (mint célnyelvi szövegnek) szerkesztése és javitasa”™ a forräsnyelvi szöveg figyelembevetelevel. !! Andrew Chesterman: Memes of Translation: The Spread of Ideas in Translation Theory, John Benjamins, 1997, 88, idézi Mona Baker — Gabriela Saldanha (eds.): Routledge Encyclopedia of Translation Studies, Routledge, 2011, 285. 2 Lásd Dróth Júlia: Fordítási stratégiák az elméletben és a fordítástechnika oktatásában, Modern Nyelvoktatäs, 2021/3-4, 100-101. 13 Magyar nyelv 12, Oktatäsi Hivatal, 2022. https://www.tankonyvkatalogus.hu/pdf/OH-MNY12TA__ teljes.pdf (Letöltes: 2023. november 20.) 4 1SO 18587:2017 Translation Services — Post-editing of machine translation output, idézi Szlavik: A gepi forditashoz, 95-96. +80 +