Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000136/0000

Tiltjuk, tűrjük vagy támogatjuk? Gépi fordítás a fordítóképzésben

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Dróth Júlia, Harazin Balázs, Heltai Pál, Kovács Tímea, Lesznyák Márta, Nagy Judit, Robin Edina, Seidl-Péch Olívia
Title (EN)
Do We Ban, Tolerate or Support? Machine translation in translator training
Field of science
Bölcsészettudományok / Humanities (12968), Gépi fordítás / Machine translation (10091)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000136/0051
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 52 [52]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000136/0051

OCR

ROBIN EDINA — SEIDL-PÉCH OLÍVIA A képviselt képzőintézmények gyakorlata változatos képet mutatott a gépi fordítás és az utószerkesztés oktatása szempontjából, egyértelműen mutatva, hogy még nincs szakmai konszenzus a kérdést illetően, ezért is szükségesek a kerekasztal keretében történő szakmai eszmecserék és oktatói továbbképzések. A beszélgetés során nyilvánvalóvá vált, hogy bár a képzés kezdetén egy ideig célszerű lehet a tiltás, a gépi fordítómotorok használatát nem lehet a végtelenségig akadályozni a képzés során, hanem meg kell találni a helyét a fordítópiaci gyakorlatnak megfelelően. A panelbeszélgetés egyik eredménye, hogy a résztvevők ajánlásokat fogalmaztak meg az intézmények számára a gépi fordítás képzés során történő alkalmazásával és az új, fejlesztendő készségekkel kapcsolatban." Ezek az ajánlások többek között kiemelik, hogy a gépi fordítás és az utószerkesztés oktatása a képzés fejlesztési szakaszában javasolt önálló tárgyként vagy több tárgyon átívelő elemként, a minősítő, értékelési szakaszban viszont nem." Konklúzióként szerepel továbbá az ajánlások között, hogy az új kihívások miatt szükséges az oktatók képzése, illetve szükséges a képzések céljainak és tartalmának rendszeres felülvizsgálata, hogy a hallgatók az aktuális piaci trendeknek és követelményeknek megfelelő oktatásban részesüljenek. A magyar fordítóképzést tehát egyelőre az útkeresés jellemzi, a MANYE Fordítástudományi Szakosztálya vezetőségi ülésén pedig ehhez a gondolathoz illeszkedve merült fel a gépi fordítással kapcsolatos kérdések további megvitatásának fontossága, amely felvetés nyomán kezdtek el a képzőintézmények kollektíven foglalkozni a gépi fordítás témakörével. TILTJUK, TŰRJÜK VAGY TÁMOGATJUK A GÉPI FORDÍTÁST? A fenti előzmények után a magyar fordítóképző intézmények gépi fordítás és utószerkesztés oktatásával kapcsolatos aktuális gyakorlatának összegzését szolgálta az a kerekasztal, amelyre a KRE Szakfordító szakmai napján került sor a MANYE Fordítástudományi Szakosztályának szervezésében. A beszélgetés, amelyet Robin Edina (ELTE) és Seidl-Péch Olivia (BME) vezetett, és amelynek felkért hozzászólói Csatár Péter (DE), Kóbor Márta (PTE), Kovács Tímea (KRE), Lesznyák Márta (SZTE), Szabó Csilla (BME), Valentinyi Klára (MATE), Dobos Csilla (ME) és Vermes Albert (EKE) voltak, elősegítette a konstruktív szakmai eszmecsere folytatását. Az alábbiakban részletesen ismertetjük a kerekasztal16 Uo., 184-191. 7 Marta Fischer — Csilla Szabó: Machine translation and post-editing competence: Theory, practice and training, BME Autumn Conference. #Translating Europe Workshop, University of Technology and Competence (BME), Across Languages and Cultures, vol. 24, 2023/1, 145-149. +50 +

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2670 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.2 MB
Permalink zum JPG
022_000136/0051.jpg
Permalink zur OCR
022_000136/0051.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu