az utószerkesztők munkáját mozdítják pozitív irányba. Természetesen ezeket az
irányelveket is be kell vonni a képzésbe.
A szakmai háttérismeretek és a fordítási teljesítmény viszonylagos független¬
sége felveti azt a kérdést, milyen típusú és mennyi szaktudást érdemes tanítani
fordítóknak. Mivel korlátozott a rendelkezésre álló idő a képzés során, feltéte¬
lezhető, hogy a későbbi ismeretszerzést elősegítő alapismeretek lényegesebbek,
mint a minden részletre kiterjedő, erősen szakspecifikus ismeretek. Ezek, páro¬
sulva a megfelelő olvasási készségekkel, átsegíthetik a fordítót azokon az akadá¬
lyokon, amelyeket a szakmai ismeretek hiánya jelent.
Összességében a vizsgálat eredményei erősen sugallják, hogy lényegesen több
időt kellene fordítani a nyelvi készségfejlesztésre (kiemelten az olvasási készség¬
re) és a megfelelő szakmai háttérismeretek bővítésére. Emellett hangsúlyozni
kell a fordítás (utószerkesztés) elméleti kérdéseinek szerepét, tehát tudatosítani
kell a hallgatóban, hogy ezek akkor is szabályozzák a fordítási folyamatot, ha a
fordítóban nem tudatosul, mit tud, mit gondol, mit hisz a fordítási/utószerkesz¬
tési folyamatról.
A már most meglehetősen zsúfolt képzési programokban azonban nagyon nehéz
lehet ezeknek az elemeknek helyet találni, különösen, ha ezekhez még hozzátesszük
a soft skilleket, szociális és egyéni kompetenciákat, amelyek hangsúlyozása nagyon
népszerűvé vált az utóbbi években (lásd pl. EMT-modell"9). Ezért felmerül az a
kérdés, hogy tulajdonképp meg kell-e vagy meg lehet-e mindent tanítanunk a kép¬
zés időtartama alatt, amire a , szakértő" (expert) fordítónak szüksége van a munka¬
végzés során. Különösen nehéz kérdés ez Magyarországon, ahol gyakorlatilag a
mesterképzés négy féléve alatt kellene mindezen kompetenciaelemek fejlődését
megindítani és felkészíteni a fordítót az élethosszig tartó tanulásra. A szakirányú
továbbképzések esetében ez az idő még rövidebb lehet. Ha pedig ez nem lehetséges,
akkor újra kell gondolni, melyek azok a kompetenciaelemek, amelyeket mindenképp
tanítani kell, és milyen formában, hogyan kell ezt megtenni.