OCR Output

Kiss GABRIELLA: CON-VIVERE! — GONDOLATOK A , RÉSZVÉTEL KORÁNAK" SZÍNHÁZÁRÓL

házesztétikáinak hatása ismerhető fel rajtuk, mint a brechti tandarab-elmélet,
a színházi avantgárd és neoavantgárd határátlépéssel való kísérletezése és a boali
elnyomottak színházának politikussága.

Bevonódás?

Olyan performatív folyamat, melynek során a néző-/mozgó-/játszó-résztvevő
(specactor) saját kinesztetikus/affektív/kognitív munkája során kimozdul a köny¬
nyen kukkolássá kényelmesedő odafigyelés kiszámítható pozíciójából. A nézés¬
nek ezt a szerkezetét azért tekintjük , cselekvőnek", mert függetlenedni tud az
alkotás és a befogadás előre kiszámítható (öröknek tartott) lehetőségeitől. Ami
szokatlanná válik, az nem csupán a konvenció vagy az elvárás, hanem az , az
intézményes gyakorlat, amelyet a műalkotás észlelésének szokásrendjét követve
maga hoz lére".? Ami felismerhetővé válik, az nem csupán a színházi jelek dra¬
matikus és a színházi szakmák hierarchikus elgondolása, hanem a rendelkezésen
és képzésen alapuló rendezőnek az a fogalma, amely , a művészi alkotáson belü¬
li befolyásolási szférák rendszerének kizárólagos" ágenseként tekint önmagára."
Olyan aktus, melynek során strukturális kényszerként és társadalmi elvárásként
(vagyis eltörölhető diszpozitívumként) válik láthatóvá a mérték és a norma.

IRODALOMJEGYZÉK

ADLOFF, Frank et al. (eds.): Das konvivialistische Manifest. Fiir eine neue Kunst des Zusammen¬
lebens, Bielefeld, transcript, 2014. https://doi.org/10.1515/transcript.9783839428986

ADLOEFF, Frank — HEINS, Volker M. (Hg.): Konvivialismus. Eine Debatte, Bielefeld, transcript,
2015. https://doi.org/10.1515/9783839431849

ADORJÁNI Panna — KRICSFALUSI Beatrix: Kollektív alkotás: módszer és/vagy politika, Színház,
53. évf., 2020/3, 2-6.

Vö. , Az a néző, akire a színházi események érzelmileg és/vagy fizikailag és/vagy kognitív módon
hatással vannak, bevonódhatott a történetbe. A bevonódás mértékétől függ a részvétel minősé¬
ge. Dorothy Heathcote szerint: ha a résztvevő bizonyos csoport tagjaként szerepben vagy szere¬
pen kívül lép be a fikcióba (vagyis bevonódik), lehetővé válik számára, hogy egyszerre élje meg
az eseményeket kollektív (társas) és személyes (tapasztalati) szinten. Szintjei: látszólagos, rész¬
leges és teljes bevonás / bevonódás." Takács et al.: Színházi nevelési, 163.

® Rogoff: Looking Away, 123.

83 Duska: A heterarchikus rendezö, 43.

s 163 +