SZEMESSY KINGA — VÉGVÁRI VIKTÓRIA: PERFORMANSZ ALAPÚ TÁNCOS/BÁBOS RÉSZVÉTELI...
irodalmat tárgyalja, ? úgy keresi Jérőme Bel Jérőme Bel című ikonikus előadásá¬
ban a diszkurzív megértéstől terhes táncelőadás-fogalom nulladik fokát." Ennek
egyik eleme — bevallottan leegyszerűsítőn, a zene és a fény mellett — a (meztelen
férfi és női) test. , A neutralitás, avagy nulladik fok persze nem érhető el, hiszen
folyamatosan megteremti annak a vágyát, hogy még kevesebb [...] legyen, s hogy
ellene menjen a reprezentációnak."?" Ami elérhető, az a semlegességre törekvő,
megtestesült gondolkodás -— ez, mivel folytonos kitöltésre vár, szüntelenül moz¬
gásban is marad.
Cselekvőképes anyagok
A kvantumfizikából inspirálódó új materialista és feminista teoretikus, Karen
Barad szerint
[...] a nyelv túl sok hatalmat kapott. A lingvisztikai, szemiotikai, interpretatív és
kulturális fordulatok jól mutatják, hogy minden , dolog", még a materialitás is nyel¬
vivé vált. [...] De miért hissziik egydltalan, hogy ez a ,,dologositas” /thingification]
szükséges, és minden kapcsolódást, élményt egy dologba, entitásba, relátumba?? kell
átültetni? Vajon a természetbe, anyagiságba és testbe vetett hit hiánya az, ami miatt
minden tülteoretizälödik? [...] Marad valami a testből, ha kivesszük annak biológiai
és történeti olvasatát???
Az új materializmus képviselői, mint Barad, tehát nem választják külön a nyelviséget
és az anyagot: a biológia éppen annyira kulturálisan közvetített, mint amennyire a
A Történelem [...] az író szempontjából egy szükségszerű választás kényszerét jelenti a számos
nyelvi morál között. [...] [Pléldául aburzsoázia egységes ideológiája egységes írásmódot alkotott,
és a polgári időkben (vagyis a klasszikus és romantikus korban) a forma nem hullhatott szét,
mert a tudat sem hullott szét. [...] Pontosan ez az a pillanat, amikor az Irodalmat [...] végérvé¬
nyesen tárggyá avatták. [...] A Forma tárgyként feszül a tekintet előtt; mindenképpen botrányos:
amilyen csillogó, olyan divatjamúltnak látszik; amennyiben anarchista, annyiban társadalom¬
ellenes [...]." Roland Barthes: Az írás nulla foka, ford. Romhányi Török Gábor, in Roland Barthes:
A szöveg öröme, Budapest, Osiris, 1996, 6.
Una Bauer: The Movement of Embodied Thought. The Representational Game of the Stage Zero
of Signification in Jérôme Bel, Performance Research, vol. 13, 2008/1, 33-39.
7 Uo., 36.
Karen Barad e kifejezés többes számát, a relatát használja az eredeti szövegben. A relatum ,a
szövegen kívüli jelöltet konstituáló tényállás-konfiguráció". Vass László: Terminológiai szótár
(a szemiotikai szövegtan tanulmányozásához), in Petőfi S. János — Békési Imre (szerk.): Szemio¬
tikai szövegtan 1., Szeged, JATE Egyetemi Kiadvanyok, 1990, 85-115. http://acta.bibl.u-szeged.
hu/35710/1/szemiotikai_001_085-115.pdf (Letéltés: 2021. julius 23.)
Karen Barad: Posthumanist Performativity. Toward an Understanding of How Matter Comes to
Matter, Signs, vol. 28, 2003/3, 801, 812, 809. (Sajat forditas.)