OCR Output

NÉZŐK ÉS RÉSZTVEVŐK

ugyan az animáció, a mozgatás képessége, de ezt szívesen bővítjük a tárgy ma¬
nipulálásának lehetőségével. Ugyan a manipuláció önmagában nem kelti életre
a tárgyat, de a tárgy elhelyezésével, elmozdításával, megváltoztatásával jelentést
hoz létre. A puszta ,pakolgatás" tevékenysége vagy például a terepasztal terem¬
tette tér érvényes játéklehetőségeket kínál (lásd a későbbiekben a kockacukor¬
játékot). Bármilyen, a gyerekek játékából ismert világmodellező tevékenység
inspiráló lehet csakúgy, mint a Hotel Modern társulatának előadásai vagy Halász
Péter Herminamezö -— Szellemjárás című filmje. A tárgyak manipulációjára
építő játékok nem várnak el a résztvevőktől bábszínészi jártasságot, viszont
építenek a játszók kreativitására, képi fantáziájára. Mindezzel analóg, hogy szá¬
mos esetben (például William Forsythe Choreographic Objects vagy Simone
Forti Dance Construcions sorozatában) a koreográfus nem mozdulatokat szervez,
hanem tárgyakat és tereket annak érdekében, hogy ott mozdulatok tudjanak
felbukkanni — ezáltal ,közönségszobrászat" történik." , Egy koreográfiai tárgy
nem részesít előnyben semmilyen befogadót. [...] Heurisztikusan vezérelt, pre¬
diktív képességeinkre és tudásunkra épít [...], s közben akut tudatosságot vált ki
az egyénben arról, milyen sémák mentén cselekszik."? A sémák, a testbe írt
normák és társadalmi koreográfiák tudatosítását és kikerülésük lehetőségeit
később Erdély Miklós pedagógiájánál is említjük, hangsúlyozva az általunk kép¬
viselt mödszer politiko-pedagögiai potenciäljät.?°

Szervesüles

A Bábszínház a szobámban online alkotói projekt alapozó gyakorlatai a hétköz¬
napi környezet, a saját tárgyi kultúra feltérképezésével, a tárgyainkkal való viszony

28 Carrie Lambert-Beatty-t idézi Stephanie Rosenthal: Move - Choreographing You, Artand Dance
Since the 1960s, London, Hayward Publishing, 2010, 12.

William Forsythe: Choreographic Objects. https://www.williamforsythe.com/essay.html (Letöl¬
tes: 2021. jülius 21.)

Ezek a fenomenológia szerint rendszeresen „ismetelt akciök es interakciök nyomän alakulnak
ki, kesöbb szokäsokkä erve”, mig a posztmodern megközelitesek azt ällitjäk, hogy „a szubjektiv

2

o

test nem generálója, hanem produktuma a normáknak [...] — a domináns társadalmi normák
rárakódnak, belé íródnak." Maren Wehrle: Ihe Normative Body and the Embodiment of Norms
— Bridging the Gap Between Phenomenological and Foucauldian Approaches, Yearbook for
Eastern and Western Philosophy, vol. 2, 2017, 325. A társadalmi koreográfia ,egy társadalmi
rendbe való belenevelés esztétikai eszközök által, közvetlenül a test szintjén", legékesebb példái
— amit a fogalom megalkotója, Andrew Hewitt tárgyal könyvében — a tômegmozgäsok. Bojana
Cvejié — Ana Vujanovié: Public Sphere by Performance, Belgrád, b books, 2012, 57. Bővebben
Andrew Hewitt: Social Choreography — Ideology as Performance in Dance and Everyday Movement,
Durham-London, Duke University Press, 2010.

+ 126 +