BETHLENFALVY ÁDÁM: A TIE EMLÉKEZETE — KULCSMOZZANATOK
nagyon sok osztállyal, ? és akkor azt éreztem - ami így utólag belegondolva talán nem
igaz —, hogy igenis tud annyira hosszútávon hatni a TIE, mint egy színjátszó csoport¬
ban való részvétel.
A Big Brum, illetve Chris Cooper és Edward Bond munkajat Romankovics Edit
is fontos hatasként emliti az interjuban. Ennek érdekessége, hogy az emlitett
társadalmi orientáció, ami a Big Brum munkájából hatással volt a magyar szak¬
emberekre, leginkább Bond színházelméletére és drámáira épült. Ebben az
esetben a színházi gondolkodás volt az, ami visszahatott a részvételi formákra,
és kínált elméleti talajt azok fejlesztésére. Takács Gábor egy másik együttműkö¬
dést emel ki, aminek a hatására , társadalmilag jobban elköteleződött" a Káva.
A DrámaDrom projekt keretében?"
Pécs közelében egy beás cigány fiatalokkal működő kollégiumban nyolc évig dolgoz¬
tunk, és színházat csináltunk. Nem TIE előadások születtek, hanem mindig egy
színházi drámás alkotófolyamat zajlott egy egész éven át. Mindez aztán nyáron két
előadásban öltött testet, sok módszertant, dryámaórákat, előadásokat és színházi
próbákat is ötvöztünk, és mindez megjelent abban, amit csináltunk. Az, hogy ezzel a
társadalmi csoporttal dolgoztunk, egy nagyon fontos lépés volt a csapat életében,
mivel utána olyan projekteket készítettünk, melyek kifejezetten hátrányos helyzetű
csoportokkal valósultak meg. Olyan társadalmi témákkal is foglalkoztunk, melyekkel
egyébként nem tettük volna.
Ebben a projektben is Horváth Kata és Oblath Márton társadalomkutatókkal
dolgozott a társulat, akikkel később számos projektet valósítottak meg, külön¬
böző konstellációkban. Itt viszont egy hátrányos helyzetű csoporttal való elmé¬
lyült kapcsolódás, az ő élethelyzetükkel, problémáikkal és témáikkal való talál¬
kozás és a kutatók révén az ezek mögött meghúzódó társadalmi struktúrák
megismerése, valamint a nem TIE műfajában megvalósuló színházpedagógiai
munka adott új irányt a színházi nevelési előadásoknak.
35 Edward Bond: The Under Room, rend. Chris Cooper, Big Brum TIE, 2005. V6. Lyn Gardner: The
Under Room, The Guardian, 2005. november 11. https://www.theguardian.com/stage/2005/
nov/11/theatrel (Letéltés: 2024. februar 6.)
3° Lasd https://kavaszinhaz.hu/drama-drom/ (Letöltes: 2024. februär 6.)