is ezekre alapozva. Aztán azt gondoltam, hogy nem elég mai, nem a majdani
résztvevők nyelvén beszélő a válogatásunk, nem fogja őket megszólítani. És ezek
után kezdtük el a témát a saját improvizációinkkal feldolgozni." Így végül ezesetben
nem az irodalmi anyagban keresték meg a választott korcsoportot érintő prob¬
lémát (ahogy a Sárkányok ellenben történt), hanem a korosztályhoz illő téma
köré improvizálták, hozták létre a történettöredékekből álló színházat.
Balla Richárd a RÉV Színház esetében jelentős fordulatnak látja azt, amikor
először írt szerző/rendező a színészek improvizációi alapján darabot a számuk¬
ra. A fordulatot Balla szerint a témafelvetés (az alkoholizmus) és az előadás
rendezője (Romankovics Edit) hozta a színház életébe, akinek az volt a szándéka,
hogy az előadás , azokból az emberekből induljon ki, akikkel együtt dolgozik".
s Azóta nem is foglalkoztunk színháznevelési előadás alapanyagaként klasszi¬
kussal, hanem mindig hívtunk rendezőt, és mindig aktuálisan íródott az anyag,
nyolcvan százalékban improvizációk alapján" — állítja Balla Richárd.
Takács Gábor a Káva életében azt a váltást, hogy nem irodalmi alapanyagból,
hanem problémából indulnak ki, a Horváth Kata kulturális antropológussal való
találkozáshoz és a közös munkához kapcsolja. , Valahogy itt volt először az, hogy
a tervezésben kifejezetten azt mondtuk, hogy keressük meg azt a problémát, ami
érdekel bennünket, és arra próbálunk meg valamilyen szerkezetet kitalálni.
Ebből lett a Hinta című előadás, ? ami a kortárs erőszakkal foglalkozott" — állít¬
ja Takács." S a közösségek működésének középpontba állítása társadalmi elkö¬
teleződést jelez.
Hajós Zsuzsa szerint több magyar szakember angliai utazásához kapcsolódik,
és 2005 környékére tehető az a váltás, ami
az egész magyarországi TIE számára egy kikerülhetetlen mérföldkő volt. Az, hogy
előtérbe került a társadalmi orientáltság, a társadalmi problémákra való érzékenység,
nyitottság. Nyilván előtte is foglalkoztak társadalmi problémákkal, de sokkal inkább
az egyén oldaláról vizsgálva őket, és inkább morális, etikai kérdések köré épültek ezek
az előadások. Azóta valahogy pont a közösség oldaláról vizsgáljuk ezeket a nagyon
személyes helyzeteket. Nekem egy személyes szakmai mérföldkő éppen a birmingha¬
mi látogatásom volt, amikor végig néztem a Big Brum Under Room TIE-ját nagyon¬
33 Sereglei András: Hinta, rend. Sereglei András, Káva Kulturális Műhely, 2007. https://kavaszinhaz.
hu/hinta/ (Letöltés: 2024. február 6.)
34 Kiegészítésként hozzáteszi Takács, hogy ,a Káva legelső — még a Kerekasztal berkein belül —
létrejött foglalkozása, ami Eszterlánc néven született meg, szintén problémaközpontú volt: a
kábítószerezés nagy témaköréhez kapcsolódott".