OCR Output

GOLDEN DÁNIEL: MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK A SZÍNHÁZI NEVELÉSBEN

ÖSSZEGZÉS

A nem formális tanulási helyzetként értelmezett színházi nevelés számára
kulcsfontosságú a pedagógiai célok kijelölésével és megvalósításával kapcsolatos
didaktikai kérdések vizsgálata. Bármelyik műfajt választjuk, bármelyik megkö¬
zelítést kívánjuk követni, a megfelelő módszertani döntések meghozatala nélkül
a színházi nevelési esemény vagy folyamat nem fogja tudni betölteni valódi
hivatását.

Merthogy a didaktikai összefüggések ignorálása nem ment fel az esemény
vagy folyamat pedagógiai sikerének vagy sikertelenségének felelőssége alól.
Ennek érdekében a színházi nevelési szakembernek folyamatosan reflektálnia
kell a pedagógiai komponensek összességére a tanulási környezettől (társadalmi,
történelmi, kulturális, szociális, gazdasági, intézményi stb.) az egyéni és cso¬
portos tanulási előzményeken, valamint célképzeteken át a választott tartalmak
közvetítésére választott stratégiákig, illetve az azokat szolgáló eszközökig.
A folyamatok nyomon követésében nagy jelentőséggel bír a tanulási eredmények
tudatosítása a reflektálás és a dokumentálás révén, a további szakmai fejlődés¬
hez pedig elengedhetetlen az ún. reflektív technikák alkalmazása az esetmeg¬
beszéléstől a narratív módszereken át az akciókutatásig."?

Így lesz elérhető, hogy a színházi nevelés a nem formális tanulás teljes jogú,
önálló formájának tekinthesse magát, amely tudatosan él azokkal a lehetőségekkel,
amelyek révén a mindenkori résztvevőit hozzásegítheti önmaguk és a világ felfe¬
dezéséhez és mélyebb megértéséhez. A 2013-as és a 2023-as kutatás pedig jó
támpontokat adnak ahhoz, hogy milyen irányokban képzelhető el a magyarorszá¬
gi színházi nevelésnek a meglévő minták tanulságaira építő további módszertani
fejlődése és fejlesztése.

IRODALOMJEGYZÉK

ANTAL Klaudia: A részvételi színház politikussága, doktori értekezés, Pécs, Pécsi Tudomány¬
egyetem, 2021. https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34186

BETHLENFALVY Ádám: Alkalmazott színház. A drámapedagógia és színházi nevelés külön¬
böző formáinak bemutatása, in Bodnár Gábor — Szentgyôrgyi Rudolf (szerk.): Szakpeda¬
gögiai körkep. Müveszetpedagögiai tanulmanyok, Budapest, ELTE, 2015, 79-95.

BETHLENFALvVY Ádám: Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása, Budapest,
KRE-L’Harmattan, 2020. https://doi.org/10.56037/978-963-414-718-3

73 Sziväk Judit: Reflektiv elmeletek, reflektiv gyakorlatok, Budapest, ELTE Eötvös, 2014.

.63 +