OCR Output

TÉNYEK ÉS KÖVETKEZTETÉSEK

A 2023-ban erre vonatkozóan feltett kérdésnél fontos változás történt a szó¬
használatban: , munkaformák" helyett , részvételi színházi formák" szerepel. Ez
az érintett terület szakmai közbeszédének alakulását tükrözi, amennyiben az
utóbbi években egyre meghatározóbbá vált a részvételiség felőli elméleti és gya¬
korlati megközelítés. Pedagógiai nézőpontból ugyanakkor ez nem jelent lényegi
változást, hiszen a részvétel középpontjában szükségképpen az interakció áll,"
s az érintett eseményekben ennek juttatott meghatározó szerep ugyanúgy peda¬
gógiai dimenzióval (és az ezzel szorosan összefüggő emberi és szakmai felelős¬
séggel) ruházza fel ezeket.

A 2013-as kutatásban a programok által kínált részvételi módokról az derült
ki, hogy 9896 nézői attitűdöt, 9496 beszélgetést, 5296 eljátszást vagy szerepbe lépést,
3096 rendezést és 1596 egyéb részvételi módot ajánlott fel." Az arányok 2023-ban
sem mutattak nagy eltéréseket: , a központi problémáról gondolkodhatnak? és a
sbeszélgetésben vehetnek részt" toronymagasan vezet, miközben némi örömte¬
li elmozduläs is megfigyelhetö a „helyzeteket eljätszhatnak, (meg)cselekedhetnek”
irányába." Ez részben talán annak a fellendülésnek is köszönhető, amely a 2010¬
es években a célirányos képzések terén történt a nagy múltú színházi nevelési
műhelyek saját mentorprogramjaitól a területre újonnan belépő felsőoktatási
intézményeken (drámainstruktor alapképzés; dráma- és színházismeret-tanár
osztatlan képzés, valamint a színháztudományi és a neveléstudományi mester¬
képzések ilyen irányú kiterjesztései) át, a 2020 után a Freeszfe Egyesület által
indított speciális kurzusokig.

Annak idején a színházi nevelési programok keretében legáltalánosabban
alkalmazott kilenc dramatikus munkaforma a következő volt: állókép, gondo¬
latkövetés, szerep a falon, levelek/naplók/újságok/üzenetek, egészcsoportos
improvizáció, kiscsoportos improvizáció, forró szék, a tanár szerepben, fórum
színház." A magyarországi színházi nevelés az évtizedek során ezeken az örökölt,
klasszikus formákon túlmenően rengeteg újító kísérlettel élt a résztvevőknek
kínált interakciók terén, ez az eredeti és folyamatosan gazdagodó formakincs
feltétlenül további rendszerező feltárásra vár.

9 Vö. Golden Dániel: Az interaktivitás dimenziói, in Burkus Boglárka — Tinkó Máté (szerk.):

Színház és néző, Budapest, Doktoranduszok Országos Szövetsége, 2019, 76—90.
Cziboly-Bethlenfalvy: Színházi nevelési programok, 292.

Lásd Cziboly Ádám e kötetben olvasható tanulmányának 6. táblázatát a 37. oldalon: A programok
által kínált részvételi formák az alkotók önmeghatározása szerint, 2013 és 2023.
Cziboly—Bethlenfalvy: Színházi nevelési programok, 293.

a

0

71

72

.62 +