OCR Output

TÉNYEK ÉS KÖVETKEZTETÉSEK

1. táblázat. A szervezetek által folytatott színházi nevelési és színházpedagógiai
tevékenységek összehasonlítása: 2013 és 2023.

Tevékenység 2013 2023
70 90
Drámaóra 39 54
Drámatréning, színházi tréning 25 43
Tábor 42 38
Képzés 33 37
Fesztivál 20 33
Színjátszó csoport 24 25
Konferencia 15 23
Improvizációs színház 13 14
Csecsemőszínház 12 14
Szociális színház 3 9
Pszichodráma, gyermekpszichodráma 0 1
Szinhäzteräpia 4,5 0
Playback-szinhaz 3 0

Érdekes jelenség, hogy szinte minden tevékenység esetében növekedést tapasz¬
talunk, és különösen szembetűnő ez a drámaórák, drámatréningek és különféle
módszertani események (képzés, fesztivál, konferencia) területén. Csak három
területen egyértelmű a csökkenés: a táborok esetében ez elhanyagolható, a szín¬
házterápia és a playback-színház pedig 2013-ban sem volt túl gyakori, mostanra
azonban teljesen eltűnni látszanak a színházi neveléssel is foglalkozó szerveze¬
tek repertoárjából. Ennek vélhető oka, hogy (hasonlatosan a pszichodrámához)
az ilyen csoportok vezetése speciális képzést igényel.

2023-ban lehetőségük volt a szervezeteknek olyan műfajok közül is választa¬
ni, amelyekre a 2013-as kutatásban még nem kérdeztünk rá. A 2. táblázat ezeket
a válaszokat foglalja össze. A színházi alapműködéshez is sorolható műfajokon
túl meglepő módon kiemelkedik a színházpedagógiai projekt, amit a szervezetek
csaknem kétharmada, és a felnőtteknek szóló színházpedagógiai program, amit
a szervezetek csaknem fele megjelölt.

+30 +