CZIBOLY ÁDÁM: HOGYAN VÁLTOZOTT A MAGYARORSZÁGI SZÍNHÁZI NEVELÉSI...
a Láthatáron csoportból megalakuló) Láthatáron Csoport, a (Szputnyikból kivált,
majd azt túlélő) Mentőcsónak Egység, a MáSzínház, a KB35, a K2 majd később
Apertúra és a Tandem társulatait. Ezek a szervezetek vagy eleve 2013 után jöttek
létre, vagy 2013 után kezdtek először színházi neveléssel foglalkozni. Ezek a társu¬
latok mára mind meghatározó szereplőivé váltak a színházi nevelési szektornak,
és nem is gondolnánk, hogy , csak" az elmúlt évtized során kezdték meg színházi
nevelési működésüket. De rendkívül erős és markáns az a legfrissebb , alfa gene¬
ráció" is, mely egyre határozottabban formálja a magyar színházi nevelés és
színházpedagógia arcát, olyan szervezetekkel, mint a Paralel Alkotócsoport, a
Horizont Alkotócsoport, a Közeljövő Színházi Nevelési Csoport, a SZIA Színház,
a DR?NKUBÄTOR, a Täjolö Szinhäzi Nevelési Egyesület (korábban KOHÓ), a
SVUNG kutatócsoport, az AztaBanda vagy a Szabad Labor.
Fontos újra megjegyezni, hogy az itt leírt példák nem teljes átfogó listák, és
a leírt változások közel sem követik le az elmúlt tíz év valamennyi mozgását.
Ahogyan a bevezetőben korábban már említettük, a színházi nevelési /
színházpedagógiai programra fókuszáló kutatásunk nem gyűjtött átfogó adato¬
kat a tágabb színházi nevelés és színházpedagógia területén dolgozó számos
szervezetről, nem is beszélve az alkalmazott, közösségi, részvételi, szociális,
interaktiv, immerziv vagy civilszinhäz szämos izgalmas kezdemenyezeseröl.
Felsorolni sem lehet az összes olyan projektet és előadást az elmúlt tíz évből,
amelyek ugyan magukon hordozzák a színházi nevelési / színházpedagógiai
program definíciójának bizonyos jegyeit, de rokon műfajban készültek. (A Szín¬
házi Kritikusok Céhe által 2022-ben alapított Jövő díj eddigi kitüntetettjei, "
illetve Antal Klaudia, Kiss Gabriella, Kricsfalusi Beatrix, Oblath Marton és
tikus viselkedés kompetenciáit. 2011-ben a Magyar Akkreditációs Bizottság elfogadta a második
tanári diplomát nyújtó drcrámapedagógia, két év múlva pedig a dráma- és színházismeret-tanári
szak létesítését. 2013-ban megjelent a színházi nevelési programok induktív összegyűjtését és
leírását először megkísérlő kézikönyv, mely kutatás először próbálta meg érdemi párbeszédet
kezdeményezni a dráma- és színházpedagógusok, illetve színházi nevelési szakemberek között,
s ugyanebben az évben a Színház- és Filmművészeti Egyetem doktori iskolájában végzett az első
olyan hallgató, aki színházi nevelésből írta DLA dolgozatát. 2014-ben ugyanez az intézmény
elindította a dc-ámainstruktor alapképzési szakot, amelynek célja olyan szakemberek képzése,
akik sközművelődési és művészeti intézményekben vagy a médiában képesek a kulturális terve¬
zésben és szervezésben, illetve a drámajátékok tervezésében és vezetésében való jártasságot
igénylő feladatkörök ellátásáracx. Ettől az évtől kezdve tehát egy érettségivel rendelkező, a dráma,
színház és nevelés iránt érdeklődő fiatal számára a hazai felsőoktatás két utat kínál: az egyik a
köznevelésben, másik a közművelődésben hasznosítható — drámapedagógus, illetve színházi
nevelési és szinhäzpedagögiai szakember néven.” Kiss Gabriella: Kontextusba lépve, Theatron,
15. évf., 2021/1, 10-11.
Vö. A celldömölki Soltis Lajos Színház kapja a Színházi Kritikusok Céhének Jövő díját, 2023.
július 12. https://kritikusceh.hu/a-celldomolki-soltis-lajos-szinhaz-kapja-a-szinhazi-kritikusok¬
cehenek-jovo-dijat/ (Letöltés: 2024. január 7.)