OCR Output

CZIBOLY ÁDÁM: HOGYAN VÁLTOZOTT A MAGYARORSZÁGI SZÍNHÁZI NEVELÉSI...

MÓDSZERTAN

2013-ban minden egyes program kapcsán összesen hat különböző forrásból
gyűjtöttünk adatot: (i) a programokon részt vevő gyerekektől vagy fiataloktól,
(ii) a résztvevőket kísérő pedagógusoktól, (iii) a szervezetekkel kapcsolatban a
szervezetek kapcsolattartóitól, (iv) a programokkal kapcsolatban a programok
alkotóitól, (v) a programok megfigyelésével és (vi) internetes másodlagos kuta¬
tással. A Színházi nevelési programok kézikönyvében külön fejezetet szenteltünk
a módszertan pontos és részletes bemutatásának; " ezért itt eltekintünk az ennél
részletesebb ismétléstől.

2023-ban a tíz évvel korábbi átfogó adatfelvételt csak részben tudtuk megis¬
mételni. Nem volt idő- és erőforrásbeli kapacitásunk sem a programok személyes
meglátogatására, sem a résztvevőkkel vagy a kísérő pedagógusokkal történő
kapcsolatfelvételre, sem az internetes másodlagos kutatásra. Az adatfelvétel
ezúttal a szervezetek saját szervezeti működésükről és saját programjaikról adott
önkéntes adatszolgáltatásra korlátozódott. Ennek az adatgyűjtésnek a platform¬
ja a 2016-ban létrehozott szinhazineveles.hu oldal lett. A szervezetek a kérdőívek
kitöltésével nemcsak jelen kutatáshoz szolgáltattak adatot, de hozzájárultak
ahhoz is, hogy a színházi nevelési / színházpedagógiai programok egy naprakész
kereshető adatbázis formájában legyenek elérhetőek az érdeklődő szülőknek,
pedagógusoknak és szakembereknek. A weboldalt az InSite Drama hozta létre,
és jelenleg a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ adja ki.

Az adatfelvétel során összesen 173 különböző szervezetet kerestünk meg
Hajós Zsuzsa aktív közreműködésével és a Károli Gáspár Református Egyetem
hallgatóinak segítségével. A megkeresett szervezetek listájának összeállítása
során figyelembe vettük a szinhazineveles.hu saját adatbázisát, a Központi Sta¬
tisztikai Hivatal (KSH) adatait, színházpedagógiai pályázatok eredményeit és
személyes információkat is.

Az adatfelvétel a szinhazineveles.hu korábban erre a célra kialakított plat¬
formján keresztül zajlott. Az oldalra magánszemélyek tudnak regisztrálni,
akiknek lehetőségük van arra is, hogy speciális szakmai szerepkörökre (színhá¬
zi nevelési szakember, pedagógus, szakíró stb.) regisztráljanak, amelyek további
jogosultságokat biztosítanak számukra. A színházi szerepkörben regisztrálók
létrehozhatnak új szervezeti profilt, vagy kapcsolódhatnak meglévő szervezethez
is. Egy-egy szervezet adminisztrátora a szervezet alapadatait frissíteni tudja,
emellett a szervezet által megalkotott programokat is regisztrálhatja. Mind a
szervezetek, mind a programok kapcsán számos különféle adat felvitelére van

° Cziboly-Bethlenfalvy: Szinhazi nevelesi programok, 237-259.

+19 +