az elemzésünk tárgyának pontos lehatárolása elengedhetetlen, és nem hagyhat¬
juk figyelmen kívül, hogy koncipiálásában a szakma jelentős része részt vett.
Jelen elemzés színházi nevelési / színházpedagógiai programokra szűkítése a
terület műfaji sokszínűsége miatt szükségszerű, és emiatt kizár számos olyan
formát, amely a tágabb színházi nevelés vagy színházpedagógia része. Vagyis
kimaradtak a kutatásból többek között az interakciót nélkülöző gyermek- és
diákszínházi előadások vagy a gyermek-, diák- és ifjúsági színjátszás színes te¬
rülete. Ezzel a szűkítéssel folytatjuk a 2013-as és 2017-es hagyományt, ismételten
aláhúzva: rendkívül fontosnak tartanánk, hogy hasonló kutatások, folyamatok
induljanak meg a tágabb terület egyéb műfajai mentén is.
Végezetül izgalmas kihívást jelent, hogy ennek a területnek központi sajátos¬
sága a folyamatos kísérletezés, megújulás, az új formák keresése és a határok
feszegetése. Mivel minden definíció egy adott időszak állapotát tudja csak minél
pontosabban leírni, korlátoz is: új formák, irányok, kísérletek nehezen illeszthe¬
tők már bele, illetve az újító alkotók szükségtelenül merevnek élik meg. Emiatt
biztosan vannak olyan programok és társulások, amelyek formabontó és kísér¬
letező voltuk miatt maradhattak távol a szinhazineveles.hu oldaltól és ezáltal
sajnos jelen kutatástól is." Le kell tehát szögezni, hogy miközben egy-egy olyan
pillanatfelvétel megalkotásához, mint ez a tanulmány, szükség van definíciókra
és lehatárolásra, azok csak pozitív elrugaszkodási pontok, hiszen épp a róluk/
velük folytatott vita, illetve a keretek folyamatos átlépése és szétfeszítése viszi
előre a területet.
A tanulmány a hasonló feltérképező kutatások bemutatásának klasszikus, kon¬
zervatívabb szerkezetét követi. A kereteket, alapfogalmakat és fókuszt ismertető
bevezetőt a módszertan rövid leírása követi, különös hangsúlyt fektetve az
adatfelvétel körülményeire. Az eredmények bemutatása és azok rövid elemzése
két külön fejezetben történik: az első a szervezetekre, a második a programokra
fókuszál. A tanulmányt az eredmények rövid összefoglalása, valamint az ezekből
levonható néhány következtetés zárja.