Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000131/0000

Életvégi döntések

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Barcsi Tamás, Kőmüves Sándor, Nemes László
Title (EN)
End-of-Life Decisions
Field of science
Etika, moralitás, bioetika / Ethics and morality, bioethics (12958), Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Series
A bioetika kérdései
Type of publication
monográfia
022_000131/0089
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 90 [90]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000131/0089

OCR

88 / NEMESLÁSZLÓ példái, valamint az Ars moriendi keresztény hagyománya, bár a mai emberek számára is fontos tanulságokkal szolgálhatnak, eredeti formájukban inkább elavult történeti forrásnak tűnnek. A kérdés az, hogy szükség van-e ma is hasonló jellemnevelő irányelvekre, ki tudunk-e találni a meghalás erkölcsi művészetére a mai viszonyok között is alkalmazható, praktikus tanácsokat? Ha igen, vajon kinek a feladata ez? Az orvosoké, a pszichológusoké, a jogászoké, a filozófusoké, az antropológusoké, a spirituális vezetőké vagy a bioetikusoké? Erre a kérdésre az egyik válaszunk az, hogy valószínűleg mindegyiküké. Egy modern Ars moriendi kidolgozását leginkább egy interdiszciplináris együttműködés keretében tudjuk elképzelni. H. Tristram Engelhardt (Engelhartdt 1997) szerint ahagyományos erényetika és jellemnevelés olyan erkölcsi közösségeket feltételezett, amelyek nagyjából homogén világnézeti és erkölcsi felfogást vallottak, az antik görög, római (vagy akár kínai, indiai, japán, afrikai) kultúrákban. Más a helyzet a modern, sokszínű, multikulturális társadalmakban, ahol nehezebb az erkölcsi alapok egyértelmű elfogadottságára hivatkozni. Társadalmaink megosztottak, heterogének a jó élet kritériumait illetően, ennek fel- és elismerése képezi a toleráns együttélés etikai minimumát. Az erényekkel kapcsolatos nemzetközi szakirodalomban létezik egy nagyon fontos vita arról, hogy a különböző kultúrákban megjelenő erények mennyire mutatnak átfedéseket, mennyire tekinthetők kultúrák felett univerzálisnak. Az itt hivatkozott nézetek arra mutatnak rá, hogy bár a szóba jöhető erények listája részben változó, alapvetően inkább a hasonlóságok dominálnak. Bár léteznek különbségek, a betegséggel és az élet végével szembenéző emberekkel kapcsolatban felmerülő erkölcsi nehézségek, a megjelenő erkölcsi erények jórészt ugyanazok minden történeti időszakban és kulturális környezetben. Ha egy erényetikai elvárás-magot akarunk felvázolni, ennek olyan erények lesznek a legfontosabb összetevői, mint a türelem, a kitartás, a bátorság, a remény, a méltóság, az értelem és a bölcsesség. A magam részéről ezt a hét , sarkalatos" erényt tartom a betegséggel szembenéző vagy haldokló beteg fő erkölcsi szempontjának. Az erények furcsasága, hogy jogilag nem kikényszeríthetők, nem tekinthetők modern értelemben erkölcsi kötelességeknek (Meyer 1992;

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1595 px
Image height
2422 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.07 MB
Permalink to jpg
022_000131/0089.jpg
Permalink to ocr
022_000131/0089.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu