dest lehet jellemnevelö tapasztalatként is felfogni, illetve kihasználni.
5 A beteg ember, aki pozitívan válaszol a betegségére, nem egysze¬
rűen "jól küzd meg; hanem az erények fejlesztésének, valamint a "jó
élet keresésének nemes célkitűzésében is részt vesz. (Kidd 2012,
504.) A betegség tehát nemcsak transzformatív tapasztalat, de erköl¬
csi erényeink, jellemünk fejlesztője is:
»Nem nehéz belátni, hogy az erények hogyan segítik hozzá az embert a
betegséggel való megküzdéshez. Vegyük a tipikus erények halmazát. Egy
alkalmazkodó és kreatív személy jobban reagálhat a betegségére, mint
egy inflexibilis, nem kreatív személy, különösen, ha türelmes és van bá¬
torsága is. A gyógyszerezési előírások betartása és a gyakorlatok fegyel¬
mezettséget követelnek, miközben az egészségügyi szakemberekkel való
együttműködés bizalmat és őszinteséget igényel, ahogy a jövőbeli egészség
lehetősége reményt, a meglevő egészség pedig hálát vár el. További eré¬
nyeket is hangsúlyozhatunk vagy adhatunk ezekhez tetszés szerint" (Kidd
2012, 502).
Havi Carel (2016) a következőképpen foglalja össze ezt a belátást:
„A betegség mély kihívás, és mint ilyen, taníthat alázatot, megbocsátást
(gyakran saját magunknak), türelmet, elfogadást és kitartást, más eré¬
nyek között. A bátor szembenézés, rugalmasság és reflektív megküzdés
képessé teheti a beteg embert arra, hogy megfelelően viselje a betegségét.
[... Elz nem jelenti azt, hogy keresnünk kellene a betegséget; az egy
sorscsapás. Bár a betegséget nem akartuk és nem örülünk neki, az effé¬
le csapásokra adott reakciónk fejlesztheti bennünk a kiválóságot, azáltal,
hogy sajátos válaszokat vált ki" (Carel 2016, 243).
Kidd (2017, 2018) nagy hangsúlyt fektet az erkölcsi példaképek je¬
lentőségére. A példakép szerepének igen jelentős hagyománya van
az etika történetén belül. Az antik filozófusok hangsúlyozták, hogy
erkölcsi elveinket, különösen pedig erényeinket és jellemünket nem
bizonyos elméleti tantételek mentén sajátítjuk el, hanem erkölcsi
példaképek követésének gyakorlatán keresztül. Az erkölcsi nevelés¬
ben bevett gyakorlat volt példaképek életének bemutatása. A példa¬