OCR Output

IV. Hogyan hozunk döntéseket az életünk végéről? | 53

szekapcsolni olyan módon, hogy a társadalmi és az egyéni szinten
megjelenő mechanizmusok hasonló mintázatokat mutassanak. Így
került Freud látókörébe a polinéz szigetvilág (Tonga, Tahiti, Hawaii)
hiedelemvilágában meghatározó tabu. Eredetileg azonban mást je¬
lentett a tabu fogalma és a köré szerveződő társadalmi gyakorlat.
Freud könyve elején maga is utal rá:

»A tabu polinéziai szó; lefordítása nehézségekbe ütközik, mert az általa
jelzett fogalom nálunk már hiányzik. A régi Rómában még használatban
volt; az ő sacer-jük ugyanaz volt, mint a polinéziaiak tabuja [...] A mi
szent borzadály kifejezésünk sokszor fedhetné a tabu értelmét" (Freud
1990, 24).

A tabu tehát eredetileg valamiféle szentséget jelentett, amit a közös¬
ségi megegyezés tiszteletben tartott. A tabut azért nem szegték meg,
például azért nem beszéltek valamiről, mert így óvták meg attól, hogy
profanizálódjon, végső soron elveszítse jelentőségét. Freud elméleté¬
ben, majd a későbbi évtizedek során, főleg mára, amikorra köznyel¬
vi formulává vált, a tabu pszichológiai jelentésre tett szert, egyszerű¬
en olyan dologra utal, amire nem szívesen gondolunk, amiről nem
szívesen beszélünk. Vegyük észre, a tabu eredeti használatában éppen
az ellenkezőjéről volt szó: az emberek nagyon is szívesen beszéltek
volna bizonyos dolgokról, azonban azért volt ezt tiltott a számukra,
hogy így maradjon meg a rejtélyes tisztelet, az a bizonyos , szent
borzadály" jelleg.

Mindezt átfordítva a halálról zajló mai nyilvános diskurzusra, azt
kell látnunk, hogy önmagában az, hogy valamiről sokat beszélünk,
illetve valamilyen módon, értelemben beszélünk, nem jelenti azt, hogy
ezáltal valóban számot vetünk az adott jelenség (ez esetben a halál)
valódi természetével. Vannak dolgok, amiket nem tanácsos bolygatni,
amelyeknek ezáltal adjuk meg a nekik járó tiszteletet, így biztosítunk
számukra különleges státuszt. Mai korunk irtózik a rejtélyektől, min¬
dent igyekszik megmagyarázni, elsősorban a tudomány eszközeivel,
empirikus megfigyelésekre és azok elméleti magyarázatára alapozva.
Amit nem tudunk megmagyarázni, gyanússá válik. A halál pont ilyen.
Ebből a rejtélyességből fakad a különlegessége, ami megkülönbözteti