Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000131/0000

Életvégi döntések

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Barcsi Tamás, Kőmüves Sándor, Nemes László
Cím (EN)
End-of-Life Decisions
Tudományterület
Etika, moralitás, bioetika / Ethics and morality, bioethics (12958), Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Sorozat
A bioetika kérdései
Tudományos besorolás
monográfia
022_000131/0036
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 37 [37]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000131/0036

OCR

III. Az emberi méltóság tisztelete és az életvegi döntések \ 35 kében végrehajtott további magatartásmódok esetén kerüljük az eutanázia kifejezést és nem önkéntes halálba segítésről, életfenntartó és életmentő kezelések visszautasításáról, továbbá az akaratnyilvánításra képtelen betegek életfenntartó és életmentő kezelésének megvonásáról beszélünk, illetve az orvos által asszisztált öngyilkosság fogalmát is használjuk. 2. AZ EMBERI ÉLET SZENTSÉGÉNEK KÜLÖNBÖZŐ ÉRTELMEZÉSEI Az életvégi döntések kapcsán gyakran állítják szembe az életszentség elvét az életminőség elvével. Aki az előbbit képviseli (pl. egy keresztény ember), úgy gondolja, hogy az élet szent és sérthetetlen, bármilyen szenvedéseket él át az egyén, nem választhatja az öngyilkosságot, illetve nem kérhet segítséget élete kioltásához. Aki viszont az életminőség elve alapján gondolkodik, úgy véli, hogy az élet nem önmagában értékes, ha a szenvedések felülmúlják az örömöt, az egyén választhatja az öngyilkosságot és kérhet segítséget élete befejezéséhez (Kovács 1999, 401-403). A sztoikusok azt vallották, hogy megengedhető az öngyilkosság akkor, ha az élet már nem élhető emberhez méltó módon. A sorscsapásokat, a fájdalmat ugyan bátran kell viselnünk, hiszen nem az számít, hogy mi történik velünk, hanem hogy erényesen viszonyulunk-e ahhoz. Viszont, ha azember már senkinek nem lehet hasznára, vagy már csak a fájdalommal tudna törődni, akkor elfogadható, ha a halált választja, írja Seneca is (Seneca 2002b, 490-491). Az említett két elvvel kapcsolatban megállapíthatjuk, hogy aki az életminőség elve alapján gondolkodik, ugyanúgy szentnek tarthatja az életet, csak éppen mást ért annak szentsége alatt. Ronald Dworkin rámutat, hogy a bioetikai viták arra vezethetők vissza, hogy az emberek különböző módon értelmezik az élet szentségének a fogalmát. Dworkin szerint az önérték kifejezés azt jelenti, hogy valaminek az értékes volta nem függ a haszontól, az élvezettől, a kedvező állapottól, amelyet köszönhetünk neki. Egy dolog kétféle módon lehet önmagában értékes: vagy úgy, hogy minél több van belőle, annál jobb lesz a világ (pl. az emberi tudás), vagy úgy, hogy mennyiségi szaporítása nem teszi a világ állapotát jobbá, de egyszer

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1595 px
Kép magassága
2422 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1016.43 KB
Permalinkből jpg
022_000131/0036.jpg
Permalinkből OCR
022_000131/0036.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde