Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000131/0000

Életvégi döntések

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Barcsi Tamás, Kőmüves Sándor, Nemes László
Cím (EN)
End-of-Life Decisions
Tudományterület
Etika, moralitás, bioetika / Ethics and morality, bioethics (12958), Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Sorozat
A bioetika kérdései
Tudományos besorolás
monográfia
022_000131/0025
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 26 [26]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000131/0025

OCR

24 | BARCSI TAMAS eseménytől való félelembe forduljon át. A félelemként kétértelművé tett szorongást ezenfelül olyan gyengeségnek tartja, amelyet egy magabiztos jelenvalólétnek nem szabad ismernie. Az akárki ki nem mondott dekrétumának megfelelően az az , illendő", hogy közönyös nyugalommal vegyük tudomásul azt a , tényt", hogy az ember meghal. E , fölényes" közöny kialakítása elidegeníti a jelenvalólétet legsajátabb, vonatkozás nélküli lenni-tudásától" (Heidegger 2001, 295). Heideggernél az elhatározottság a jelenvalólét tulajdonképpeni lenni tudását, az Önmagához elérkezett jelenvalólétet jelenti. Az elhatározottság csak előrefutó elhatározottságként lehet tulajdonképpeni, azaz mint véghez viszonyuló megértő lét (Heidegger 2001: 353-360). Ha Heidegger filozófiáját tekintjük irányadónak a halál-probléma értelmezése kapcsán, akkor nem elégedhetünk meg azzal az állítással, hogy a , saját halál? az egyénileg megformált élet, tehát a , saját élet" következménye, és nem is csak arról van szó, hogy a halál az élet részét képezi. A legfontosabb felismerés: a halálhoz való viszonya alapjaiban határozza meg az egzisztenciát. Ha az egzisztencia saját halálához , tulajdonképpeni" módon viszonyul (tehát megérti a halál egzisztenciális jelentőségét), és ennek megfelelően alakítja az életét, akkor a saját életét éli. A halálhoz való , tulajdonképpeni" viszonyként meghatározott , saját halál" tehát nem következménye a , saját életnek, hanem alapvető feltétele annak. Amíg a halálfélelem (mivel ezt elfedéssé, a halállal kapcsolatos közönnyé fordítjuk át) kizárja, addig a haláltól való szorongás bátor vállalása, tehát a halál saját egzisztenciális lehetőségként való megértése lehetővé teszi a saját életet, önmagunk valódi megalkotását. 3. A HALÁLHOZ VALÓ SAJÁT VISZONY KIALAKÍTÁSÁVAL KAPCSOLATOS KÉTELYEK Vannak olyan gondolkodók, akik nem látják értelmét a halálról való filozofálásnak, vagy megkérdőjelezik a halálhoz való saját viszony kialakításának lehetőségét. Előfordul az is, hogy egy életművön belül találunk a fent vázolt tradícióhoz kapcsolható és azt kritizáló néze

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1595 px
Kép magassága
2422 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
957.21 KB
Permalinkből jpg
022_000131/0025.jpg
Permalinkből OCR
022_000131/0025.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde